De droogleggingsplannen van de EU

Daniel Mikhailov / Projects / Horse | Dribbble

Binnen vier jaar wil de EU-Commissie een verbod op de verkoop van benzine- en dieselauto’s. Binnen vier jaar…

Er moet nl. een nieuwe uitstootnorm opgedrongen worden, een norm die technisch-mechanisch niet op te lossen is. Het komt erop neer dat een auto – in elke verkeers- of rijsituatie – uitstootvrij is. Zelfs de slijtage van de banden, door schuren op de bodem, moet zonder enige invloed zijn. Telt echter niet voor elektrische auto’s – die rijden op luchtkussens… Bovendien zou heel de EU in zones moeten opgedeeld worden waarin men in zondige en niet-zondige regio’s zich mag/niet mag voortbewegen. Vanzelfsprekend hangt er een penitentie boven het hoofd van de zondaars…

De ondergang van de Europese auto-industrie. Heel het linksgroene sprookje moet volgend jaar al beslist worden – vindt de EU-opperakela van der Leyen.

Waar moet de stroom vandaan komen? Hoeveel gaat die kosten? In dit vermaledijde land dat het mijne niet is, maar dat ik wel mee mag onderhouden, wil men de kerncentrales sluiten en vervangen door gascentrales, die niemand kan betalen. En het gas dat uit Rusland naar Duitsland met de Nord Stream 2 pijpleiding moet komen wordt door de VSA gesaboteerd. Tegen het duurdere frackinggas uit de VSA (hallo milieufanaten!) zijn er zeker geen bezwaren? Los van de bijzonder milieu-onvriendelijke winning is er ook nog het milieuvervuilend plaatje van de tankschepen.

Gelukkig is de verkoop van kaarsen voorlopig nog niet verboden. Hoewel… heeft Greta in de school al uitgerekend hoeveel de aarde opwarmt als elk gezin ‘s avonds pakweg 20 kaarsen aansteekt?

Lees ook de analyse van Dr. Hans Werner Sinn, Hoogleraar economie Universiteit München, voormalig voorzitter Ifo Instituut en lid adviesraad Duits ministerie van Economie, vertaald naar het Nederlands in de De Tijd (30.11.2019):

… Die formule van de EU is een reusachtig boerenbedrog. Ook elektrische wagens stoten flink wat CO2 uit, het enige verschil is dat de uitlaatpijp bij de energiecentrale ligt. Zolang met steenkool of gas gestookte centrales nodig zijn om de energielevering te verzekeren in periodes dat er wind noch zon is, draaien elektrische wagens, net als benzine- of dieselwagens, voor een stuk op koolwaterstoffen. En zelfs als ze opgeladen worden met energie opgewekt door zon of wind, worden enorme hoeveelheden fossiele brandstoffen gebruikt om batterijen te maken in China of elders, die meteen de veronderstelde uitstootbeperking tenietdoen….

De Europese regelgeving voor het brandstofverbruik van het wagenpark zal het klimaat niet beschermen. Ze zal wel jobs vernietigen, de economische groei aantasten en het wantrouwen van de bevolking in de ondoorzichtige Europese bureaucratie vergroten. Lees: “EUropa bedot ons met elektrische wagens”