Turkije heeft zichzelf door het neerhalen van de Russische jet in de voet geschoten

De Russische president Vladimir Poetin heeft twee keer geweigerd om in de marge van de Klimaattop in Parijs deze week een ontmoeting te hebben met de Turkse president Recep Tayyip Erdogan.

Een boze Poetin noemde het incident “een dolkstoot in de rug”. Hij weigerde de verzoeken van de Turkse president Recep Tayyip Erdogan om de kwestie te bespreken. Twee keer weigerde hij Erdogan in de marge van de klimaattop in Parijs te ontmoeten.
De Minister van Buitenlandse Zaken van Rusland, Sergei Lavrov, annuleerde snel zijn officiële bezoek aan Turkije – een bezoek dat was gepland voor de dag volgend op het neerhalen van de Russische jager. Bij de aanvang had NAVO-lid Turkije Rusland een goede les geleerd. In werkelijkheid, gezien de gevolgen, ziet het eruit als een Russische openingszet, met Turkije dat zichzelf in de voet schiet door het riskeren van een nieuw NAVO-Rusland conflict.
Ruslands toorn wordt schijnbaar uitgedrukt in economische termen:

  •  Moskou zei dat het visumbeperkingen zal introduceren voor Turkse burgers, te beginnen 1 januari 2016.
  •  Russische autoriteiten hebben een groep Turkse zakenlieden vastgehouden op beschuldiging van “valse verklaringen over hun reis naar het land”.
  •  Persberichten merken op dat Rusland overweegt een beperking of uitsluiting van Turkse bouwbedrijven uit dat land, een potentieel multi-miljarden dollar verlies voor de Turkse economie.
  • Moskou waarschuwde haar burgers voor een bezoek aan Turkije – een verbod dat een grote klap zal zijn voor Turkije’s lucratieve toeristische industrie. Vorig jaar bezochten 4,5 miljoen Russen Turkije, vooral de Middellandse Zeekust. Russische touroperators zijn gewaarschuwd om hun zaken met Turkije op te schorten.
  • Het lot van twee enorme Turks-Russische energieprojecten blijft nu onbekend, aangezien de minister van Russische Energie, Alexei Ulyukayev, niet uitsloot dat sancties de ‘Turkse Stream’-gasleiding zullen raken, evenals een geplande Russische kernenergiecentrale in Turkije. Turkije koopt ongeveer 55% van zijn aardgas in Rusland. De op een na grootste gasleverancier is Iran, Ruslands bondgenoot – en rivaal van Turkije – in Syrië.
  • De Russische minister van Landbouw, Alexander Tkachev, zei dat Rusland de Turkse voedselinvoer zou vervangen met goederen uit Iran, Israël en Marokko.
  • Verzending van tarwe naar Turkije werden in de belangrijke Russische havens in de wacht gezet.
  • Het Kremlin heeft verder officieel een brede waaier van sancties aangekondigd op Turkije, waaronder een verbod voor Turkse werknemers (met schattingen van 90.000 ontslagen per 1 januari 2016), beperkingen op de invoer van goederen en diensten uit Turkije en oproepen tot een “versterking van de havencontrole en het toezicht om de veiligheid van het vervoer te waarborgen.”
  • Rond 1250 vrachtwagens met Turkse export werden geblokkeerd bij de invoer in Rusland op 30 november en strandden bij de grensposten, in afwachting van een goedkeuring.
  • Russische voetbalclubs zal worden verboden Turkse spelers te contracteren tijdens de komende winterstop.

Lees heel het artikel van Burak Bekdil bij het Gatestone Institute

Ned. vert. van de video via icoontjes onderaan.

3 gedachten over “Turkije heeft zichzelf door het neerhalen van de Russische jet in de voet geschoten

  1. Prachtig kletsen op de blote Islam billen van die idioot die luistert naar de naam Erdogan . Misschien kan onze koning Flup hem wat troosten door die miskraam te vereren met een nieuwe en grote onderscheiding (Nvdr: automatische censuur in werking)

  2. Hij steekt de islamisering van T op de overheid, maar het zijn de mensen zelf die dat willen…
    Vergelijk met D, waar het niet de overheid is die het land naar links stuurt, maar de meerderheid vd bevolking.

  3. Het neerhalen van het Russische toestel geschiedde in nauwe samenwerking met de VSA!!!
    http://russia-insider.com/en/politics/bombshell-turkish-attack-russian-su-24-was-guided-us-and-saudis-reconnassaince-aircraft
    Een citaat :
    “How did it all happen?
    A U.S. Air Force Boeing E-3 Sentry AWACS plane took off on 24 November from the Preveza airbase in Greece. A second E-3A of the Saudi Arabian air force took off from the Riyadh airbase. Both planes were executing a common task—determining the precise location of Russian aircraft. It is they that picked the “victim.”
    The American E-3A was supposed to determine the activity of the Su-24M2’s onboard targeting radar, to determine if it was in search mode or if it had already locked on to a target and was processing launch data. It is known that the AWACS can direct the activity of aircraft in battle, conveying information to their avionics and flight computers.
    That is, to determine how defenseless was our plane?
    As it turns out, yes. As we know, the Su-24M2 was returning from its mission, and its flight computer was operating in “navigation” mode in tandem with the GLONASS [Russian GPS system.] It was returning to base and was not preparing for action. The whole time, the E-3s were transferring detailed information about the Su-24M2 to a pair of Turkish F-16CJ’s. This plane [the F-16CJ] had been specifically built for Turkey. Its distinctive feature is a computer that controls a new, AN/APG-68 radar system, and which fulfills the role of a copilot-navigator.
    But this information is obviously not enough to precision-strike a small target. Was something else used?
    Indeed, the interception accuracy of the F-16CJ fighters was augmented by ground-based U.S. Patriot air defense systems, which are deployed in Turkey, or more precisely, their multirole AN/MPQ-53 radars. The Patriot can work with an E-3 or with MENTOR spy satellites, and it can’t be ruled out that the satellite assets involved the Geosat space system as well.
    The flight trajectory of the F-16CJ indicates a precision interception of its target by means of triangulation: A pair of E-3s plus the Patriot’s air defense radar plus the geostationary MENTOR spy satellites plus, possibly, the Geosat space system.
    Besides which, the E-3s provided guidance as to the location of our plane in the air; they determined its route, speed, and the status of its weapons control systems; and the Patriot’s air defense radar together with the MENTOR spy satellite provided telemetry on the SU-24M2’s movement relative to the ground surface—that is, it provided a precise prediction as to where our plane would be visible relative to the mountainous terrain.
    So it turns out that the Turkish fighters knew with absolutely certainty where to wait in ambush for our plane?
    Of course. A pair of F-16CJ’s flew to the [missile] launch zone and, at a distance of 4-6 kilometers, practically point blank!, launched an AIM-9X Sidewinder air-to-air missile into the rear hemisphere of our Russian bomber. Besides which, the AN/APG-68 onboard radar of the fighter which launched the missile, was working in “target illumination” mode. That is, it turned on at the moment of launch, and turned off as soon as the missile definitively locked on to its target.
    (=einde citaat).
    Nog een bron :
    http://www.washingtontimes.com/news/2015/nov/27/putin-us-knew-flight-path-jet-downed-turkey/
    Een citaat :
    “Russian President Vladimir Putin on Thursday said the U.S. had received information of the flight path of one of it’s jets in Syria before it was downed by Turkish forces on the border.
    “The American side, which leads the coalition that Turkey belongs to, knew about the location and time of our planes’ flights, and we were hit exactly there and at that time,” Mr. Putin said at a join press conference with French President Francois Hollande, the Agence France Presse reported. “(=einde citaat).
    Het waren de USA die de juiste vlieg route kenden van het neergeschoten toestel!!!
    De opdracht voor het neerhalen van dit toestel kwam dan ook uit Washington!!
    Het eruit voortvloeiende conflict tussen Rusland en Turkije kan niet los gezien worden van het conflict in Oekraïne waar er een samenwerking ontstaat tussen Oekraïense en Turkse belangen.
    http://sputniknews.com/europe/20151219/1032016827/erdogan-crimean-naval-blockade.html
    Een citaat :
    “Turkish and Ukrainian media have reported that President Erdogan has met with two of the organizers of the so-called Crimean blockade. Earlier this week, another of the masterminds behind the failed ‘food’ and ‘electricity’ blockades promised that the radicals would organize a ‘naval blockade’. Is a provocation imminent? What will Turkey’s role be?”(=einde citaat).
    In een andere reactie verwees ik naar de wapenleveringen aan ISIS door Oekraïne, en “vrijwilligers” uit Oekraïne die in Syrië meevechten tegen de Russen.
    Anderzijds zijn er dan “islamieten” die in Oekraïne ook meevechten tegen de rebellen(lees echter Russen).
    http://www.nytimes.com/2015/07/08/world/europe/islamic-battalions-stocked-with-chechens-aid-ukraine-in-war-with-rebels.html?_r=0
    Terzelfder tijd heeft Ankara ook het strijdbijl begraven met Israël :
    https://derhonigmannsagt.wordpress.com/2015/12/18/tuerkei-und-israel-begraben-kriegsbeil-sind-wieder-partner/
    Als men dan weet wie er werkelijk aan de macht is in Kiev en ook in Washington,
    dan is het neerschieten van het Russische toestel geen toeval, maar gaat er een ganse strategie schuil achter dit incident, waarvan de juiste toedracht en ook de omvang momenteel nog niet duidelijk is.(met daarbij wisselende allianties).
    Het Gatestone instituut gaat dan ook niet in op de werkelijke achtergronden van dit vliegtuig incident. Dit kan trouwens ook niet als men weet wie er achter Gatestone schuil gaat.

Reacties zijn gesloten.