Erasmus wist het al

Heeft het Griekse EU-parlementslid, Eleftherios Synadinos, gelijk in zijn beschrijving van de Turken?

Evenals de EU staan ook Syrische gezinnen in Turkije met hun rug tegen de muur.  En wat doet een Turk dan?  Juist.  Van de situatie gebruik maken zonder enige scrupule.  Het leed van anderen misbruiken.  Chantage.

Turkse mannen buiten de schrijnende armoede van Syrische vluchtelingen uit om zich een kindbruid aan te schaffen. In de Turkse grensstad Kilis vindt een levendige handel plaats in Syrische meisjes.  Lees verder…

‘De Turk moet te gronde worden gericht,’ schreef Erasmus in 1503 in zijn Enchiridion, waarin de Nederlandse humanist zijn opvattingen over het ware christendom uiteenzette. Turken werden in de zestiende eeuw afgeschilderd als goddeloze boeven.

Als een vervreemdend bouwelement torent de slanke minaret uit boven de St.-Sophia-kathedraal in het Turkse deel van Nicosia, de verdeelde hoofdstad van Cyprus. Ooit was deze in de veertiende eeuw in gotische stijl opgetrokken kerk een symbool van het christendom. Sinds de invasie van het Turkse leger op Cyprus, na een staatsgreep door de Grieks-Cyprioten, gaat het om de Selimiye-moskee. Bij de ingang staan schoenen van moslims en toeristen. Binnen is de vloer bekleed met een zachtrood tapijt. Het kruis heeft plaatsgemaakt voor de halvemaan. Arabische teksten geven aan dat dit een heilige plaats is van de islam.

Is dat het doembeeld van Frits Bolkestein als hij zijn weerstand verwoordt tegen de toetreding van Turkije tot de Europese Unie: op elke christelijke kerk een minaret? Volgens de voormalige Europese commissaris zou het ontzet van Wenen, toen de Oostenrijkse hoofdstad in 1683 voor de tweede keer werd belegerd door het Turkse leger, voor niets zijn geweest als de Turken alsnog zouden kunnen binnendringen in het ‘christelijke Europa’.

Erasmus, toch altijd bewierookt als een boegbeeld van tolerantie, ging Bolkestein voor. Voor de humanist uit Rotterdam was de Turk synoniem met alles wat maar slecht kon zijn in het karakter van de mens: hebzucht, heerszucht, bandeloosheid, wellust, haat en vooral goddeloosheid. ‘Zij vormen een sekte die een mengsel is van judaïsme, christendom, heidendom en ariaanse ketterij,’ schreef Erasmus. Zonder enige consideratie zette hij de profeet Mohammed neer als ‘een verderfelijk en misdadig mens’.  Lees verder…