7 gedachten over “We passen ons aan

  1. Geachte redactie,
    Zoals ik hier reeds meermaals schreef “het volgende slachtoffer zal Pasen zijn”. Benieuwd hoe lag het nog gaat duren voor ik gelijk krijg.

  2. Waarschijnlijk zal dit tegenwoordig niet meer bestaan, doch Fikken herinnert zich nog dat zijn moeder, telkens nà de geboorte van zijn broers (1943 én 1945) “de ommegang” deed in de parochiale kerk door te bidden en een kaars te doen branden ter ere van O.L. Vrouw van voortdurende bijstand —> net zoiets als in de joodse lithurgie.
    Onbegrijpelijk hoé dom men de mensen ooit gehouden heeft…

  3. Vandaag was het “springvloed + storm” in het jaar 1953, gevolgd door overstromingen in het binnenland en enorm véél bressen in de zeedijken.
    Dààr heeft Fikken toen ook gehoupen om bussels hout & met zand-gevulde “vaderlandertjes” in de grote bres te Heist, in de bruisende golven te gooien… levensgvaarlijk, maar op dàt moment waren de fundaties van een groot hotel reeds blootgespoeld zodat instorting dreigde.

    • Ja Fikken, en ik heb toen met een sloep in Oostende door de Kaaistraat gevaren …

  4. Op 2 februari lengen de dagen even lang in de morgen als ‘s avonds. Onze heidense voorouders, die meer vertrouwd waren met de natuur, was dit opgevallen en werd met vreugde begroet.
    Op die dag liepen ze met fakkels in de hand en naakt langs hun nederzetting of bist.
    Ze noemden die dag lichtdag en zuiveringsdag.

    Bij de kerstening heeft de Kerk vele heidense gebruiken in haar ceremonies en tradities ingebed. Lichtdag werd Lichtmis. De filosofie was wel: wij hoeven geen zuivering, we vinden het licht en het zuivere in Christus of door Hem.
    Nochtans verwijst het dragen van de kaarsen door de gelovigen, tijdens de rondgang in de kerk naar dat oude heidense gebruik.

    @ Fikken vermeldt hoe zijn moeder haar rondgang maakte, na de geboorte van zijn broers. Dit gebruik eindigde in de jaren 50. Het had niets met het terug rein worden na een kraambed en de bloeding te maken, zoals bij joodse vrouwen – die trouwens de synagoog niet in mogen als ze onrein zijn, en als ze rein zijn afgescheiden van de mannen moeten plaats nemen- maar het toevertrouwen van het kind aan het Jezus Kind en het geloof.

    • Bij de Grieks-Orthodoxe kerk nog steeds in gebruik. Op Rhodos in de bisschoppelijke kathedraal meegemaakt. Knap!

Reacties zijn gesloten.