Een verslag uit Syrië zonder poco bril

Goede vrienden,

  • Volgende week, Goede Vrijdag: geen bericht.
  • In het begin van de tweede week na Pasen hopen we voor enkele weken naar onze abdij van Postel terug te kunnen keren. We zullen dan geen uitgewerkte meditatie en gewone berichten samenstellen.
  • Wat zich nu afspeelt in GAZA en wat verder gaat onder de ogen van de hele wereld, van de wereldleiders en de internationale veiligheidsorganisaties is een misdaad tegen de mensheid, een onaavaardbare tragedie en een schande voor de hele mensenfamilie. Moeder Agnes-Mariam en onze gemeenschap willen zo vlug mogelijk een of meerdere containers met voedsel sturen. Wie wil helpen: GAZA: IBAN: BE32 0682 0832 4402 / BIC: GKCC BEBB” (Herman Maes, Abdijlaan 16, B-2400 MOL-POSTEL
    Belfius, Pachecolaan 44,  Brussel). Laten we bidden voor de slachtoffers en voor gans de mensheid.
  1. Meditatie

Het geweld ontmaskerd.

Jezus Christus heeft door zijn Menswording, zijn leer, zijn vrijwillig en bewust lijden en sterven op het Kruis de zinloze, uitzichtloze gruwel van iedere menselijke samenleving ontmaskerd en Gods plan voor een nieuwe wereldorde geopenbaard. De vier Evangelies (van Matteus, Marcus, Lucas, Johannes) hebben dit in een kort en helder passieverhaal (slechts 2 hoofdstukjes!) weergegeven. Iedere menselijke beschaving, die op andere fundamenten wordt gebouwd, zal uiteindelijk de oude levenswijze van leugen en bedrog, geweld en dood blijven voortbrengen.

In deze geest willen we de passieverhalen van de Evangelies lezen.  Velen blijven het Woord Gods nog steeds lezen vanuit de geest van de mythen terwijl de waarheid van de Evangelies juist de leugens van de mythen ontmaskeren. Zij zijn niet slechts een bron van waarheid maar ook van een dynamisch geestelijk leven.  Vele heiligen kozen slechts één zin als leidmotief. Het woord van Jezus op het Kruis: “Ik heb dorst” gaf moeder Teresa van Calcutta (+ 1997) de kracht om op wonderbare wijze te leven voor de aller armsten, stervenden en lijdenden om zo Jezus’ dorst naar wederliefde te lessen.

Ziehier hoe de passieverhalen onze eigen menselijke samenleving ontmaskeren. We belichten slechts enkele aspecten. Een uitgebreide commentaar zou boekdelen kunnen vullen. In het complot tegen Jezus speelt Judas mee. Wat zwaar doorweegt is dat hij “een van de twaalf” is, uit de intieme vriendenkring van Jezus. Hieraan voorafgaand verhalen de evangelisten hoe een vrouw met een albasten vaasje vol kostbare nardusolie Jezus komt zalven. Het toont de paradoxen in het leven. Judas, uit eigen kring, wil Jezus verraden voor 30 zilverlingen, de prijs voor een slaaf. Een vreemde vrouw geeft Jezus zomaar de kostbaarste nardus, ter waarde van 300 denarien! (Eén denarie was het dagloon van een goed betaalde arbeider).

De houding van Petrus toont de paradox van onze goede wil met ons feitelijk gedrag. In de hof van Olijven leert Jezus hem reeds dat geweld niet met geweld kan bedwongen worden. Wanneer Jezus gearresteerd wordt, grijpt Petrus naar het zwaard en hakt het rechteroor af van de knecht Malchus. Jezus zegt:  “Steek het zwaard terug op zijn plaats; allen immers die het zwaard nemen zullen door het zwaard omkomen” (Mattheus 26, 52). Landen die ook nu het meeste geld en energie besteden aan wapens voor eigen veiligheid, zullen zich terecht het minste veilig voelen! Eenmaal Jezus aangehouden is, verliest  Petrus zijn weerbaarheid. Hij warmt zich aan het vuur en wordt één met deze groep mensen. Niemand wil nog gerekend worden bij de man die net gearresteerd is. Ook Petrus niet. Met de strafste bewoordingen wil hij duidelijk maken dat hij achter de openbare opinie staat en volkomen een is met deze groep. Door het kraaien van de haan, – die belangrijke bijbelse figuur! – laat hij zich raken. Judas had wroeging, kwam tot wanhoop, sloot zelf de hemel boven zich en ging zich verhangen. Petrus heeft oprecht berouw, wat de bron wordt van zijn nieuwe levenshouding: “Hij ging naar buiten en begon bitter  te wenen” (Matteus 26, 75). Hierna zal hij werkelijk zijn leven voor Jezus geven.

Terwijl de huidige westerse media moordenaars en onschuldige slachtoffers openlijk met elkaar verwisselt, is er in de passieverhalen niet de minste twijfel over schuld en onschuld. De religieuze leiders voeren een complot tegen Jezus. De zogenaamde aanklachten en beschuldigingen tegen Hem voor de religieuze leiders zijn een opgevoerd spel en leveren niets anders op dan verwarring en tegenspraak. Judas getuigt onomwonden voor de hogepriesters: “Ik heb misdaan door onschuldig bloed te verraden” (Matteus 27, 4) en gooit zijn geldstukken in de  tempel. Pilatus geeft openlijk zijn inzicht: “Ik vind niets schuldigs in die mens” (Lucas 23, 4). Ook de vrouw van Pilatus getuigt dat ze in een droom vernomen heeft dat Jezus een “rechtschapen mens” is en vraagt haar man zich niet met Hem in te laten. Een van de twee misdadigers die met Hem gekruisigd is, zegt tot de ander, doelend op Jezus: “… deze heeft niets verkeerds gedaan” (Lucas 23, 41). En de heidense honderdman, verantwoordelijk voor de kruisiging,  geeft een geloofsgetuigenis en roept het uit na Jezus’ dood: “Waarlijk deze mens was zoon van God” (Marcus 15, 39).

De veroordeling van Jezus toont verder de volslagen mislukking  van zowel het religieuze als van het burgerlijke gezag. De religieuze leiders hebben maar één doel: Jezus doden. Er is geen enkele belangstelling voor een ernstig onderzoek naar schuld en onschuld, of Hij mogelijk de Messias is, of Hij de Schriften vervult… Er is geen enkel open gesprek daarover mogelijk. Leden van de Hoge Raad die hiervoor wel open staan, moeten zwijgen en in het verborgene handelen. In geweld worden allen één en zo worden de religieuze leiders plots de vrienden van de Romeinse onderdrukker. Ze zeggen zelfs openlijk: “Wij hebben geen andere koning dan de keizer!” (Johannes 19, 15). Hun enige inzet is het volk op te ruien en onrechtmatig de kruisdood van Jezus te eisen. Ook het failliet van de burgerlijke macht is volkomen. Pilatus zegt dat Jezus geheel onschuldig is, hij wast zijn handen en beveelt  dan dat Jezus eerst gruwelijk gegeseld moet worden en daarna gekruisigd! Het doet me enigszins denken aan wat we hier in Syrië met de chemische aanvallen hebben meegemaakt. Ze werden allen  voorbereid en beraamd door de geheime diensten van westerse mogendheden en uitgevoerd door de door hen gesteunde terroristische groepen. De westerse media gaven eensgezind de schuld aan Syrië en de wereldleiders riepen om vergelding en begonnen Syrië te bombarderen met de steun van de openbare opinie! Hypocrisie ten top die tot vandaag voortduurt. Of denken we aan wat er nu in Gaza gebeurt. Wereldleiders en internationale veiligheidsorganisaties blijven de  gruwelijke volkerenmoord steunen, terwijl voor de schijn wat hulpgoederen worden gestuurd.

Jezus zelf heeft dit monsterproces en het verschrikkelijkste onrecht en geweld  ondergaan zonder er zelf op enige wijze aan deel te nemen. Wanneer iemand ons slaat zijn wij geneigd om driemaal terug te slaan. Daarom legde het Oude Testament reeds een beperking op: oog om oog, tand om tand. Jezus neemt echter helemaal niet deel aan vergelding. Bij de aankondiging van zijn verrader spreekt Hij in bedekte termen om Judas te beschermen. Tegen de stortvloed van valse beschuldigingen voor de hogepriesters en voor Pilatus doet Hij zelfs geen enkele moeite om zich te verdedigen. Hij zal wel openlijk van de waarheid getuigen en zeggen dat Hij inderdaad Koning is, al zal het de kans op zijn veroordeling sterk vergroten. Zelfs op het ogenblik van zijn gruwelijke kruisdood zal Hij nog om vergeving pleiten: “Vader vergeef hun, ze weten immers niet wat ze doen” (Lucas 23, 34).

De passieverhalen zijn een spiegel van onze samenleving vol leugen en bedrog, geweld en dood. Ze is niet in staat om zichzelf hieruit te bevrijden. Wanneer we het Woord Gods over  Jezus’ lijden en sterven begrijpen, kunnen we trachten de weg van de bevrijding te gaan. Jezus Christus is hierbij de Weg, de Waarheid en het Leven voor alle mensen van  alle tijden.

P. Daniël, Mar Yakub, Qâra, Syrië, 22.3.24

2. Foto’s vindt u terug op Deir MarYakub El Mukata indien de techniek en IT-aansluiting het toelaten.

3. Wekelijkse Bijbellezing
Over het doopsel (II)

Wie was Johannes de Doper precies?

In de aanloop naar het Paasfeest en ook daarna willen we ons verdiepen in het grote mysterie van het doopsel. Het is dit grote sacrament dat van ons Christenen maakt. Maar wat betekent dat doopsel precies? Dat is de vraag die ons de komende weken zal bezig houden.

Vorige week hebben we gezien dat het doopsel niet iets nieuws was toen Johannes in de Jordaan begon te dopen ergens rond 29-30 na Christus. Het doopsel van Johannes was een uitloper van religieuze praktijken uit het Oude Testament. De Joden waren bekend met rituele wassingen.

Historische achtergrond

Wanneer ging Johannes dopen, en wie was Johannes precies? S. Lucas baant de weg: 

[Johannes begon te dopen] “In het vijftiende jaar van de regering van de keizer Tiberius, als Pontius Pilatus stadhouder was over Judea, en Herodes een viervorst over Galilea, en Filippus, zijn broeder, een viervorst over Iturea en over het land Trachonitis, en Lysanias een viervorst over Abilene …”  (Lucas 3, 1).

Tiberius Caesar was Romeins Keizer van 14 na Christus tot 37 na Christus. Het was gedurende zijn keizersschap dat Jezus aan het kruis stierf. Palestina werd in die tijd geleid door verschillende verantwoordelijken: Pontius Pilatus voor Judea (waar Jeruzalem ligt) en verschillende tetrarchen. Een tetrarch is letterlijk iemand die ¼ van een land leidt. Maar de titel werd vaak gegeven aan eenieder die een Romeinse provincie beheerde. Soms werd de aanspreektitel “koning” gegeven aan een tetrarch. Herodus wordt vaak “koning” genoemd in het Nieuwe Testament. De tekst gaat verder:

“… Het woord van God kwam tot Johannes, de zoon van Zacharia, in de woestijn. En hij ging het hele gebied rond de Jordaan rond, een doop verkondigend van bekering tot vergeving van zonden…” (Lucas 3, 2-3)

Wie was Johannes?

Al lang voor zijn publiek optreden vertoefde Johannes in de Woestijn: “En het kind groeide op, en de Geest beheerste hem meer. Hij verbleef in de woestijn tot de dag waarop hij zich aan Israëlin het  openbaar  vertoonde” (Lucas 1, 80). Het Evangelie van Mattheus benadrukt dat hij daar gekleed ging in een kleed van kamelenhaar, “en een lederen gordel om zijn lenden; en zijn voedsel was sprinkhanen en wilde honig” (Mattheüs 3, 4) Johannes was een asceet en leefde in de woestijn een uitzonderlijk leven van gebed en inkeer. Geschoold in de woestijn werd hij innerlijk klaargestoomd door de Heilige Geest voor zijn publiek optreden. Merk op dat de woestijn, anti-thesis van het verloren paradijs, de plaats is die voorafgaat aan het publieke optreden. Jezus, zoon van God, werd eveneens “door de Geest weggeleid in de woestijn, om bekoord te worden door de duivel (Mattheüs 4, 1) alvorens zijn publieke missie te beginnen.

Op de kaart (en in onderstaande video) zien we de Jordaanrivier, lopende tussen het meer van Galilea (waar Jezus woonde) en de Dode Zee. Het was in deze woestijnstreek dat Johannes begon te dopen.

Al snel werd Johannes erg bekend: “Jeruzalem en heel Judea en het gehele land rondom de Jordaan gingen naar hem toe” (Mattheüs 3, 5). De religieuze autoriteiten in Jeruzalem waren er niet gerust in. Wie was deze charismatische profeet?

“Ze [Farizeeën] stuurden priesters en Levieten uit Jeruzalem om hem te vragen: “Wie bent u?” Hij bekende en ontkende niet: “Ik ben de Christus niet.” En zij vroegen hem: “Wat dan? Ben jij Elia?” Hij zei: “Dat ben ik niet.” “Ben jij de Profeet?” En hij antwoordde: “Nee.” Toen zeiden zij tot hem: “Wie ben jij dan? Wij moeten antwoord geven aan hen die ons gezonden hebben. Wat zeg je over jezelf?” Hij zei: “Ik ben de stem van iemand die in de woestijn roept: ‘Maak de weg van de Heer recht’, zoals de profeet Jesaja zei.” (Joh 1, 19-23).

Johannes is de profeet die Jezus voorafgaat. Hij is de degene waarover Jesaja in de 8e eeuw voor Christus heeft geschreven dat hij “schreeuwend in de woestijn” de weg zou banen voor onze Heer. Jezus zelf geeft dit aandoenlijk getuigenis over Johannes: “Waarlijk, ik zeg u, onder hen die uit vrouwen geboren zijn, is er niemand groter dan Johannes de Doper. (Mattheüs 11, 11). Het publieke optreden van Johannes was kort, krachtig, “in de geest van Elia” (Lucas 1, 17). Zijn naam zal nooit vergaan. Altijd zal de stem van deze grootste der profeten in de geschiedeniswanden galmen.

Enkele tijd daarna zal hij de spirituele kers op de taart ontvangen en zijn uitmuntend leven bekronen met de martelaarsdood. “Herodes had Johannes gegrepen, gebonden en gevangen gezet omwille van Herodias, de vrouw van zijn broer Filippus, omdat Johannes tegen hem had gezegd: “Het is u niet geoorloofd haar te hebben. En hoewel hij hem ter dood wilde brengen, vreesde hij het volk, omdat zij hem voor een profeet hielden” (Matteus 14, 3-5). Herodus liefkoosde de vrouw van zijn broer, maar Johannes, als een echte profeet, zette voor de Koning de puntjes op de “i”: “je mag haar niet nemen”. Ezechiel, profeet uit het Oude Testament, legt uit dat een profeet de waarheid moet zeggen – under all circumstances:

“… Wanneer jullie een woord uit mijn mond horen [dat is, van God’s mond], zullen jullie van mij een waarschuwing geven. Als ik tot de goddeloze zeg: ‘U zult zeker sterven’, en u geeft hem geen waarschuwing, noch spreekt u om de goddeloze te waarschuwen voor zijn goddeloze weg, om zijn leven te redden, dan zal die goddeloze sterven voor zijn ongerechtigheid, maar zijn bloed zal ik van uw hand eisen. Maar indien gij de goddeloze waarschuwt, en hij bekeert zich niet van zijn goddeloosheid, of van zijn goddeloze weg, dan zal hij om zijn ongerechtigheid sterven, maar gij zult uw ziel verlost hebben. (Ezechiel 3,17-19).

De profeet moet waarschuwen en de waarheid zeggen. Johannes de Doper zal zijn heldendaad met zijn leven bekopen. Enige tijd later werd hij onthoofd.

Maar laten we terugkeren naar zijn doop-missie. Waarom ging Johannes precies dopen? Wat was de reden? Wat goeds kon een douche in de Jordaan doen? Waarom stroomden de massa’s op hem af om gedoopt te worden?

Op deze vragen willen we een antwoord vinden na Pasen.

P. Jean

4. Nieuws uit onze gemeenschap

Vrijdagavond baden we voor de laatste keer deze vasten de grote  ‘akathisthymne’ (letterlijk: niet zitten), die ter ere van O.L. Vrouw staande gezongen wordt. Het  is tevens een herdenking van de bevrijding in 626 van Constantinopel, dat door de Perzen omsingeld werd. Terwijl priesters en volk gans de nacht deze hymne zongen, dropen de Persen af.

De vijfde zondag werd de grote Egyptische kluizenares, de heilige Maria herdacht (5e eeuw). Als fameuze prostituee komt ze tot inkeer in de kerk van de verrijzenis in Jeruzalem en trok zich dan voor 45 jaar terug in de woestijn van Palestina, waar ze een wonderbaar leven leidde van gebed en boete. Deze zondag wil haar herdenken als aansporing tot bekering.

Dinsdag  in de late namiddag werden in het 4e eeuwse orthodoxe kerkje in Qâra de grote completen van de vasten gezongen door de orthodoxe gemeenschap van Deir Atieh, waaraan vele katholieken, zoals ook wij, uit Qara deelnamen. In Qara zelf is geen orthodoxe gemeenschap meer. Het is telkens weer een echt bemoedigende, oecumenische ontmoeting.

5. Actualiteit van Kerk en Maatschappij

  • Op 15 maart 2024 hebben Duitsland, Frankrijk, Engeland en de VS een persmededeling vrij gegeven n.a.v. hun 13-jarige oorlog tegen Syrië. Het is een meesterwerk van hypocrisie en bedrog. Ze wilden o.m. dat de Syrische president de inkomsten van olie en gas zou afstaan aan de VS, wat hij uiteraard weigerde. Daarop lanceerden zij een genadeloze oorlog waarbij ‘n half  miljoen Syriërs gedood werd, een prachtig land verwoest en een harmonische  samenleving ontwricht (wat ze al deden in zovele andere landen, zoals Irak, Libië, Afhanistan…). Nu willen de VS het terrorisme tegen Syrië nieuw leven inblazen om alsnog te bereiken wat ze nog niet konden. Ondertussen stelen ze wekelijks massa’s olie, gas en graan, waardoor de bevolking steeds meer honger en koude lijdt. In de persmededeling willen ze potsierlijk uitleggen dat alle ellende de schuld is van de president, die ze weg willen maar die door zijn volk voor een vierde ambtstermijn is herkozen. En de wapenbazen verheugen zich omdat ze de openbare opinie kunnen wijsmaken dat er nog meer oorlog moet gevoerd worden tegen Syrië, zogenaamd “om het  volk te  bevrijden”! Deze gewetenloze huichelarij wordt terecht aangeklaagd door de Syrische permanente vertegenwoordiger bij de VN in Geneve, Haydar Ali Ahmad: https://sana.sy/en/?p=327451
  • De geplande volkerenmoord van het Palestijnse volk gaat  onverminderd door. De Israëlische informatiediensten lukken er ondertussen in, op de meest  valse wijze, om de mainstream media wijs te maken dat het  per ongeluk gebeurt, “uit wettige zelfverdediging”, dat massa’s uitgehongerde Palestijnen zichzelf hebben dood vertrappeld, dat de organisatoren van de internationale hulporganisatie UNRWA zelf terroristen zijn, waardoor prompt verschillende landen hun steun intrekken, dat vrouwen en kinderen per ongeluk gedood werden…En de Hamas-aanval van 7 oktober waarmee alles zou begonnen zijn, blijkt dan gedeeltelijk een valse vlag operatie van Israël zelf te zijn die de gruwelen tegen eigen volk zo erg mogelijk maakte op dan deze genocide te kunnen beginnen! Onze slapende journalisten blijven zonder blikken of blozen de leugens verspreiden. Michel Seymour als wakkere journalist protesteert heftig: https://www.mondialisation.ca/gaza-le-genocide-continue-tout-comme-la-mascarade-de-washington-et-ottawa-entrevue-michel-seymour/5687435?doing_wp_cron=1710312729.3647489547729492187500
  • Nieuwsbrief ‘Bescherm onze kinderen’: Twee webinars te bekijken. Tips voor de ouders: https://www.bescherm-onze-kinderen.be/nieuwsbrief-1/de-week-van-de-lentekriebels
  • Chloe Cole, een meisje van 13 jaar in Manteca (San Francisco, California) denkt dat ze een jongen is en ondergaat een geslachtsverandering. Nu klaagt ze de dokters aan die haar verminkt hebben. In 2021 zouden er in de VS meer dan 42000 minderjarigen erkend zijn als zijnde van het andere geslacht. Zij pleit nu tegen deze geslachtsverandering en zegt dat ze van haar een monster gemaakt hebben. Chloe heeft geen straffe woorden genoeg om de geneeskunde aan te klagen. Voor haar gaat het om manipulatie, barbaarsheid en een geneeskunde van Frankenstein. Overigens verdwijnt de verwarring waarin sommige jongeren leven meestal van zelf aan het einde van de puberteit. Bij het begin van haar behandeling kreeg ze sterkere spieren en zat vol energie. Daarna begon de verschrikkelijke ellende met allerlei seksuele misvormingen: https://lesalonbeige.fr/la-medecine-frankenstein-la-barbarie-du-gender/. (video 1 onderaan)
  • Uitvoerige beschouwingen over misbruiken en verminkingen n.a.v. de sluiting van de kliniek Tavistock (VS) voor geslachtsverandering van kinderen: https://lesalonbeige.fr/la-theorie-du-genre-dans-les-faits-la-folie-des-mutilations/ (video 2 onderaan)
  • Frankrijk als de leider van Europa’s zelfvernietiging.Terwijl Vladimir Putin het Russische volk aanspoort tot grotere gezinnen, viert Macron het feit dat in Frankrijk abortus in de grondwet kwam. Volgens Matthieu Buge wordt Macron op die wijze degene die de westerse beschaving naar haar zelfvernietiging leidt. Abortus in Frankrijk was al gelegaliseerd en bereikte in  2022 al het aantal 23.430. Frankrijk is hiermee het eerste land dat abortus (ten onrechte) als grondrecht erkent. In het verleden gingen vele nieuwe bewegingen van Frankrijk naar Amerika waar ze tot een systeem werden uitgewerkt om zich dan over Europa te verspreiden. Zo ging het met  de “Verlichting” die in feite een vernietigende verblinding was. Het westen is nu bezig stap voor stap het leven van de  burgers te controleren en te vernietigen: https://www.rt.com/news/594159-france-abortion-west-death/