De smerige zaakjes van Turkije

Van al de landen, betrokken bij het Syrische conflict, heeft Turkije het meeste geprofiteerd.

  • De Turkse diefstal van de Syrische olie begon reeds in 2013 – in eensgezinde samenwerking met ISIS, die de olie door Turkije vervoerden.
  • De door Turkije ondersteunde terroristen, zoals al-Nusra (nu HTS) en het huidige Turkse huurlingenleger, FSA (nu SNA), hebben de fabrieken in Aleppo ontmanteld, de machines en voorraden naar Turkije gesmokkeld. Ook Syrische antiquiteiten werden zonder pardon in Turkije verkwanseld.
  • Vanuit de Golfstaten zijn miljarden naar Turkije gestroomd om de terroristen in diverse groeperingen een militaire training te bezorgen.
  • Maar het meeste profijt haalde Turkije uit de vluchtelingencrisis. De wegens de oorlog gevluchte en in opvangkampen belande mensen worden verder gebruikt om “humanitaire” hulp te krijgen. De toestanden in de Turkse vluchtelingenkampen bleven ondanks de door de EU betaalde miljarden euro catastrofaal. Kinderen van gezinnen, die niet in de kampen wilden verblijven, werden gedwongen te werken om de huur te betalen en/of het gezin te kunnen voeden.
  • Zij die het zich konden veroorloven trokken naar de lokkende westerse groene weiden.
    Gemiddeld heeft ieder van hen 1000 euro aan Turkse mensensmokkelaars betaald voor hun overzet in een opblaasboot.
    Bij 1 miljoen Syriërs die hiervan gebruikt hebben gemaakt komt men in totaal op 1 miljard euro. Maar daar bovenop moeten de Irakezen, de Iraniërs, de Afghanen, de Libanezen en andere exoten gevoegd worden die de lokroep van het Westen niet konden, of ‘wilden’, weerstaan.
  • In Turkije ontwikkelde zich een nieuwe handel, de mensenhandel, waarbij inventieve handelaars een brede waaier van reismogelijkheden aan hun potentiële klanten kunnen voorstellen. O.a. met de verkoop van gestolen, resp. vervalste reisdocumenten. En de EU laat zich gewillig misleiden, chanteren en misbruiken door Erdogan.
  • Dankzij de Turkse smokkelpraktijken komen er ongestoord rabiate islamisten en terroristen naar Europa.

Ter illustratie: