Winstbejag of principes?

Terwijl de westerse politieke wereld Wit-Rusland met sancties overstelpt, is het af en toe wel grappig vast te stellen hoe grote bedrijven Mammon hoogste prioriteit geven.

Henkel, Nestlé of Carlsberg eren het eeuwenoude spreekwoord: “Geld stinkt niet!”

Op TV vereren westerse politici hun eigen deugdzaamheid door met een beschuldigende vinger naar de Wit-Russische regering en hun president Loekaschenko te wijzen en het land te straffen voor onaanvaardbare inbreuken op de democratie en de mensenrechten.

Bedrijven kijken ernaar, halen hun schouders op en doen gewoon voort zoals altijd. Tenslotte gaat winstbejag boven principes.

Westerse bedrijven betalen nog altijd vlot voor reclamecampagnes op de Wit-Russische staatszender en steunen daarmee de kas van Loekaschenko. Het grootste gedeelte van de reclamespotjes worden voor westerse firma’s gemaakt en uitgezonden. De drie staatszenders Belarus 1, ONT en CTV incasseren zoals vanouds de inkomsten. Een Duits-Zwitserse mensenrechtenorganisatie, Libereco, kwam tot de conclusie dat 63% van de wekelijkse uitgezonden 874 reclamespotjes van westerse bedrijven stammen die consumptiegoederen in Wit-Rusland aan de man brengen.

De meesten (11.4%) kwamen van Procter & Gamble („Ariel“, „Gilette“, „Pampers“), gevolgd door het Zwitserse levensmiddelenconcern Nestlé, de Amerikaanse snoep- en dierenvoedingsproducent Mars en het Duitse wasmiddel-, kleefstof- en lichaamshygiëneproducent Henkel. Die waren met 43 TV-spots op de staatszenders van Wit-Rusland aanwezig.

Het Saarlandse familiebedrijf Dr. Theiss Naturwaren (met de merken: „Lakalut“, „Allgäuer Latschenkiefer“) liet 32 reclamefilmpjes op de staatszender uitzenden. Ook de drankenreuzen Coca-Cola und Pepsi, de Amerikaanse consumptiegoederenproducent Colgate-Palmolive, het Amerikaanse snoepconcern Mondelez, het Franse L‘Oréal, de Deense brouwerij Carlsberg (met merken als „Astra“, „Holsten“, „Wernesgrüner“) waren erbij. Idem dito het Zwitserse farmabedrijf Sandoz, het Britse Glaxo-Smithkline, het Hongaarse Gedeon Richter en het Duitse Dolorgiet.

De Duitse Liberecovoorzitter, Marco Fieber, maakt zich behoorlijk kwaad. “Het zijn allemaal propagandazenders, die de oppositie zwart maken.” Samen met 51 andere mensenrechtengroepen uit 18 landen – ook uit Wit-Rusland zelf – eist hij een volledige stop van westerse reclame in Wit-Russische staatsmedia. En hij bazuint theatraal: “Dat is een morele bankroetverklaring. De catastrofale mensenrechtentoestand in Wit-Rusland laat westerse bedrijven Siberisch koud. Ze hebben elk onrechtbewustzijn verloren…”

De meeste producenten van consumptiegoederen wijzen de beschuldigingen van de hand. Ze vinden dat ze zich aan de geldende wetten houden. Nestlé en Henkel verklaarden dat ze hun reclamebudget voor Wit-Rusland al “behoorlijk ingekrompen” of op andere reclamevormen “omgeschakeld” hebben. Mars maakte duidelijk dat “ze zich niet met politiek inlaten”. “ Procter & Gamble onderstreepte “steeds volgens de wet te handelen in overeenstemming met de principes van de onderneming”.

Eén jaar na omstreden verkiezing Loekasjenko worden sancties tegen Wit-Rusland aangescherpt (msn.com)

Werbung aus dem Westen finanziert das weißrussische Propaganda-TV (handelsblatt.com)