Men zegge het voort

Aankondiging FreddyMen zegge het voort

Deel 2

De schandalige fratsen van “Jefke”

Woord vooraf aan onze lezers:

1. Om deze tekst goed te kunnen begrijpen leest U best vooraf de tekst van Deel 1.

2. Aan het hoofd van de Vlaamse VLM staan 5 buitenlanders. Geen enkele staat op de loonlijst. Ze werken allemaal voor de firma White Mountain Aviation die eigendom is van “Jefke”.

“Jefke” graait iedere maand meer dan 1 miljoen BEF of circa 33.000 euro uit de kas van VLM per persoon! Waarschijnlijk zijn deze onzinnige bedragen het gevolg van de resultaten van VLM dat meer dan een half miljard BEF of circa 13 miljoen euro op één jaar verbraste. Geen enkele van deze 5 musketiers spreekt Nederlands. Via credit-cards , die enkele dagen geleden allemaal waren geblokkeerd, gebeurden de meest idiote uitgaven zoals enkele jaren geleden bij de Stad Antwerpen met de Visa-kaarten.

Hier gaan we dan: eerste ontmoeting met “Jefke”.

Ik volgde de raad van Intro en nam met “Jefke” contact. ik bezocht hem ergens in februari vorig jaar. “Jefke” was blijkbaar blij met de stichter van zijn onderneming VLM kennis te kunnen maken.

Ik vertelde hem hoe ik vroeger bedrogen was geweest en terug wou helpen om van VLM iets te maken. Ik stelde hem hetzelfde voor als wat ik aan Intro had voorgesteld. Nu is de onderneming sterk verlieslatend en wil ik gratis werken. Maar zodra de kas rinkelt wil ik 10% van de winst.

“Jefke” hield de boot af en zou me later terug contacteren. Inmiddels bleek VLM nog zeer kapitaalkrachtig te zijn, bezat het nog 11 mooie Fokkers die allemaal eigendom waren en zonder één cent schuld. Hij had er twaalf gehad maar er was er onlangs eentje aan een Afrikaanse onderneming verkocht hetgeen méér dan 1 miljoen euro had opgebracht. Hij vertelde eveneens dat VLM in de toekomst over een vloot van 10 Russische Sukhoi-jet toestellen zou beschikken waarvan hij er net 2 had besteld en een optie op 8 anderen had genomen. Ook werd onlangs de lijn Antwerpen-Genève opgestart. Toen ik dit allemaal hoorde stelde ik hem voor enkele maanden gratis raadgever te willen zijn voor enkele uren of een dag per week.

Spontaan gaf ik hem reeds mijn advies in verband met wat ik zonet had gehoord. Mijn advies luidde: a) Stop onmiddellijk met Genève en b) tracht de bestelling van die Sukhoi’s ongedaan te maken.  Ik stelde snel vast dat ik een kemel had geschoten met dat advies en mijn kans om ooit terug bij VLM te komen had verkorven.

“Jefke” wou weten waarom ik meende dat al wat hij me had verteld nonsens bleek te zijn. Toen kwam mijn verhaal: Genève is een zakenbestemming en veel minder een vakantiebestemming. Zakenlui willen frequentie  Destijds heeft mijn opvolger bij VLM zijn tanden gebroken met twee vluchten op Genève en is moeten stoppen na aanzienlijke verliezen. Men vliegt bijna ieder uur naar Genève vanaf Zaventem met grotere vliegtuigen die een lagere stoelprijs hebben en die bijna 2x sneller vliegen.

De enige reden dat ik vanaf het begin succes heb gehad met VLM was omdat wij ineens met 4 dagelijkse verbindingen op London City zijn begonnen. Met twee verbindingen hebt u geen kans!

Sukhoi is misschien een goed vliegtuig maar niemand vliegt ermee. Doe dat niet en wees geen proefkonijn!

Luister eens. 40 jaar geleden had ik op Deurne 13 vliegtuigen waarvan 6  viermotorige DC6 voor 100 pax en 5 Convairs voor 50 pax en 2 DC3 voor 28 pax. We vlogen 4 maal per dag op Amsterdam voor de KLM en de kas rinkelde. Op een dag bouwde de Russische constructeur Yakovlev een speciale jet voor de korte startbanen de YAK 50. Zelfde capaciteit als mijn Convairs.

Men stelde mij toen voor om als eerste in Europa de YAK te bestellen. Het was een soort kleine Boeing 727 met eveneens drie staartmotoren. Ik hield de boot af.

Men wou mij absoluut overtuigen en ik kreeg een YAK 50 voor een volledige dag ter beschikking en allemaal gratis. Alle kranten brachten het nieuws. Straalvliegtuig voor Delta Air Transport?

“Van Gaever haalt Russische jet naar Deurne!” “Feest op de luchthaven” enz. Toenmalig luchthavencommandant Ghoos kreeg gratis plaatsen voor al zijn medewerkers; al mijn mensen mochten gratis vliegen met hun familie; onze klanten reisagenten kregen tientallen plaatsen enz.

Het toenmalige terras op de luchthaven zag zwart van het volk. De YAK50 vloog over onze kathedraal richting Sint Niklaas dan over Gent en Brugge en via Aalst terug naar huis. Telkens ongeveer 60 min vlucht. Men vloog de hele dag en het was feest. Na de laatste landing kwam mijn technische chef Paul Van Doorselaer naar mijn bureel en zei “Patron,” zoals hij mij steeds noemde, “er is een probleem. De Russische commandant moet morgen in Genève hetzelfde gaan doen en overmorgen in Tours meen ik me te herinneren. Maar er is tijdens de laatste vlucht een instrument uitgevallen en het is een NO GO. Dit wil zeggen dat men daar steeds mee mag doorvliegen tot op zijn bestemming maar niet meer mag opstijgen voor er terug TWEE instrumenten werken.”

In heel Europa heeft niemand zo een instrument. Als met met een Boeing vliegt kan men bij iedere apotheker vinden wat men nodig heeft maar nu staat onze YAK aan de grond . De volgende dag kwam het stuk laat op de avond aan in Zaventem met een SABENA toestel uit Moskou. De volgende dag diende het nog te worden vertold. Toen wij het instrument in Deurna hadden bleek dat niemand van onze technische dit toestel mocht inbouwen van het Bestuur der Luchtvaart. Alleen een technieker die op YAK 50 bevoegd is mag dit doen. Twee dagen later stond de Russische techneut op ons bureel maar hij diende eerst naar Brussel te gaan om zijn papieren te tonen en een tijdelijke toelating te krijgen om op Belgisch grondgebied aan een YAK te werken. Na vijf dagen vloog de YAK naar huis en had grote problemen in Genève en Tours achtergelaten waar alle programma’s dienden te worden geschrapt. Begrijpt u me nu, Jefke?

Met al uw charters kan U op een enkele luchthaven geholpen worden. Doe dit niet.”

Jefke verontschuldigde zich maar had dringende andere besprekingen en ik had nu genoeg van zijn tijd benomen. Hij zou iets laten weten. Maar ik hoorde niets meer.

Na enkele maanden was ik nieuwsgierig hoe het nu met de passagiersaantallen verliep op Genève (video onderaan). Het was ergens in april dat ik een pint ging drinken in het restaurant van de luchthaven en aan het raam ging zitten. In Deurne kan dat nog en kan men zonder moeite de passagiers tellen die aankomen of vertrekken.

Ha,daar is de Genève.

1……2,3……………4…….5,6,7…………………….8 euh… neen…Dit is de stewardess die als laatste het toestel verlaat. Na twee maanden 7 pax en dit misschien tweemaal per dag. Dit is een regelrechte ramp. Morgen kom ik opnieuw kijken.

1,2……………..3,4………..5……………6 euh… neen…dit is opnieuw de stewardess.  Pure ramp! Ik moet dringend met “Jefke” spreken.

Tweede ontmoeting met “Jefke”

Hartelijke begroeting. Ik val met de deur in huis. Kan ik u helpen? Hebt u erover nagedacht? Ik heb u niet meer gehoord.

“Jefke” blijkt het vreselijk druk te hebben en heeft maar een 15 tal minuten voor mij. Ja, die Sukhoi’s zijn voorlopig uitgesteld. Ja, Genève draait slecht maar dit is nu opgelost.

Hoezo? Ik heb een belangrijk contract gesloten met een publiciteitsagentschap. U zal verschieten. Eerstdaags gaat er een tram door de stad rijden volledig in VLM geschilderd om aan de bevolking te melden dat we iedere dag tweemaal op Genève vliegen. Ook in Genève komt er vanalles. Ook op de Groenplaats in de stad komen enorme publiciteits- spandoeken enz. enz.

Voor u weggaat vertel ik U iets in vertrouwen…. !!!…

We gaan de volgende maand op 4 nieuwe bestemmingen vliegen. Namelijk op Venetië, Bologna, Avignon en Nice. Wat vindt u daarvan?

Prachtig. Hoeveel maal per dag? 4,  hoop ik.

Neen, we gaan driemaal per week vliegen.

Ik val van mijn stoel. Dit is pure zelfmoord en ik leg uit waarom.

U zal nooit voldoende passagiers kunnen vinden voor die bestemmingen met die frequentie uit Antwerpen, zeg ik tegen “Jefke”.

Maar neen, zegt Jefke, we gaan dat vliegen uit Luik.

Nu lig ik volledig plat op mijn buik.

Uit Luik? Dat heeft maar een fractie potentieel vergeleken met Antwerpen. Men zit daar bovendien niet op een Vlaamse maatschappij te wachten. Al uw mensen spreken Nederlands en Engels maar geen Frans. Dit is nog geen ramp maar die frequentie is totale onzin.

Jefke heeft geen tijd meer voor mij maar zegt me nog alleen dat hij weet wat hij doet.

Ik verlaat het luchthavengebouw en weet nu zeker dat mijn dochter en vele anderen over enkele maanden zonder werk zullen zitten na meer dan twintig jaar trouwe dienst.

Wij zijn nu juni en ik ontmoet de baas van de Gele Taxi die voor VLM alle taxivervoer doet en om mijn hoek in Wommelgem woont.

Ha Freddy…….Uw vroegere firma is nu mijn belangrijkste klant. Fantastisch man. Ik heb zelf een nieuwe taxi gekocht en hij staat volledig in de kleuren en met het logo van VLM beschilderd.

Hij rijdt reeds een maand op Luik voor het brengen en afhalen van de bemanningen, wegbrengen van verloren bagage, e.d..Die wagen doet meestal 4 ritten per dag; 4 keren 250 km of duizend km per dag.  30000 km  per maand. Vorige maand bijna 30000 euro omzet.

Ik begin te rekenen en vraag me af hoeveel passagiers er nu op al die vluchten zitten.

“Frank” zeg ik. “Vraag eens aan de chauffeur die morgen een bemanning gaat afhalen hoeveel pax er op de vlieger zaten en bel me dat eens door.”

De volgende dag lig ik opnieuw op mijn buik. Ik verneem dat toen de chauffeur die vraag stelde de hele bemanning (twee piloten en een hostess) allen tegelijk  in een schaterlach uitbarstten. Ze hebben twee retourvluchten gemaakt en hebben op een ganse dag 9 passagiers vervoerd. Hij heeft het opgeschreven op een kaartje  5/0/1/3.

Ik word bijna gek en zie het einde naderen. Men is nu fortuinen aan het verliezen op alle lijnen die ze vliegen. De vluchten uit Luik, de vluchten op Genève, Antwerpen-Hamburg, Rotterdam- Hamburg, Waterford-Luton,  Antwerpen-Birmingham,  Antwerpen-Southhampton.

Een drama. Een schande. Een gigantisch bedrog voor medewerkers en leveranciers.  Klanten blijven tickets kopen voor vluchten die niet meer zullen doorgaan. Ik word nu werkelijk kwaad dat dit in mijn land allemaal kan. Ik zie vreselijke fouten die ik op enkele uren zou kunnen verbeteren maar moet lijdzaam blijven toezien hoe mijn vroeger kind wordt vermoord.

In september vraagt Frank, eigenaar van de Gele Taxi, of ik nog iets met VLM te maken heb. Neen. De achterstand op te betalen facturen loopt steeds meer op en hij moet reeds een paar tienduizend euro trekken. De telefoontjes naar VLM worden steeds ongeloofwaardiger…. ‘Ha, uw facturen moeten nog worden goedgekeurd en er is wat vertraging.’ ‘Ha, goed nieuws, ze zijn goedgekeurd maar moeten nu naar de boekhouding en er is vertraging enz.enz.’

Ik bel de secretaresse van Jefke op en laat weten dat ik niet kan begrijpen wat er gebeurt met de betalingen van de Gele Taxi. “Jefke” wil absoluut vermijden dat Van Gaever zich zou komen moeien en laat alle rekeningen onmiddellijk betalen. Frank mag me dankbaar zijn want hij zal een van de enigen zijn die uit de miserie is geraakt.

In december heb ik voldoende inlichtingen om te weten dat de zaak failliet is. Het hele vermogen dat in januari nog ongeveer een klein half miljard BEF bedroeg (13,5 miljoen euro) is verbrast. Aanzienlijke bedragen schoven door naar White Mountain Aviation. Van de ongeveer 30 miljoen euro die het personeel zouden gekregen hebben bij sluiting door “Anneke” blijft geen cent meer over. Ik word razend als ik aan de kapotgeslagen toekomst van mijn eigen dochter Kristin denk. Maar er zullen eerstdaags duizenden slachtoffers zijn.

Ik verneem dat er reeds een paar miljoen achterstallige rekeningen zijn.  Honderden passagiers wachten op de terugbetaling van de vluchten die ze vooraf betaalden maar die niet meer gevlogen worden.  De technische diensten geraken niet meer aan wisseldelen en peuzelen op enkele weken een Fokker volledig op om de anderen te kunnen laten verder vliegen. Het opgepeuzelde vliegtuig staat nu nog naast de loods zonder motoren en instrumenten. De toiletpot blijkt er nog te zijn.

Men verkoopt in december vlug vier vliegtuigen aan Jetstream in Florida en huurt ze terug op 5 jaar aan een zotte intrest. Op enkele uren is het provenu verdwenen in handen van de huisbankier, uiterst dringende betalingen en aan “Jefke”. Ik breng de bedrijfsrevisor en de huisbankier op de hoogte van al mijn bevindingen en stel vast dat ze zogezegd weinig weten over de werkelijke toestand. Ik leg hen uit dat de resterende vliegtuigen maar de helft waarde meer hebben omdat alle beste motoren van de VLM vliegtuigen werden gehaald om ze te plaatsen op diegene die verkocht werden… enz.

De bedrijfsrevisor wil niet meer met me spreken en beantwoordt mijn oproepen niet meer. Hij wacht op de goedgekeurde balans van volgend jaar in juni! Pure waanzin.Ik had een pint willen verwedden dat rond midden februari het einde zou vallen. Zo rond Sint Valentijn.

Maar “Jefke” heeft speciale talenten om mensen op te lichten. Hij gaat plots vanaf 15 februari op Friedrichshafen vliegen. En opnieuw plots naar meerdere bestemmingen. Berlijn, Hamburg, Düsseldorf. Plots gaat hij het failliete Intersky vervangen dat…..eveneens tot “Mieke behoorde”.

Op vijf januari draait hij de computers open voor de boekingen van vluchten die slechts op 15 februari gaan starten Het geld stroomt met bakken binnen. Bijna 2 miljoen euro vooraleer de eerste vlucht gaat vliegen. Daarom kreeg ik ongelijk en kwam mijn voorspelling niet uit.

De CEO Steve Blair verdwijnt op staande voet van het toneel op einde december. Ik maak een afspraak met de nieuwe CEO en vertel hem de waarheid. U zal van “Jefke” misschien een pak geld krijgen maar u mag die job niet verder doen. Dit is mijn gouden raad. U gaat in de gevangenis belanden want u bent reeds failliet met miljoenen en overleeft alleen door mensen te bedriegen. De CEO stelde een einde aan het gesprek en ik zag hem nooit meer ook nadat ik had voorgesteld hem nog te willen helpen.

Inmiddels ging het bedrog steeds verder en werd het erger. Plots kon men een korting krijgen op alle vluchten als men ineens voor 10 tickets betaalde. Diegenen die dat nu doen zullen spijt hebben mijn vorige teksten niet te hebben gelezen. Piloten zijn geen onnozelaars en met wat die op de luchthavens meer en meer horen en met wat ze zien achter hen in het vliegtuig qua bezetting beslissen ze steeds meer om hun ontslag te geven. VLM heeft nu onvoldoende bemanningen om hun vluchten verder te zetten. “Jefke” ziet daar geen probleem in.

Duizenden jongens dromen om lijnpiloot te worden en bij VLM heeft men pakken kandidaten in de schuif steken. Men schrijft die nu een brief dat ze geselecteerd zijn. Feest in de familie. Onze zoon ziet zijn levensdroom in vervulling gaan. Hij moet wel vooraf zijn training van 18000 euro cash aan VLM betalen. De eerste betalingen komen nu binnen. Ik ben woest op wat de rechtbanken niet willen zien en de drama’s die ze helpen veroorzaken. Wat gaat er gebeuren met die brave ouders die zich nu in de schulden steken om hun zoon te helpen die over enkele maanden zonder problemen aan de terugbetaling kan beginnen. Schande. Schande. Vorige week vlogen de eerste piloten uit de simulator in Amsterdam wegens achterstallige betalingen. (VLM Airlines en EuroPilot Center zoeken samen beste piloten)

De financiële manager verliet enkele dagen geleden plots het schip en werd door een Griek vervangen. Om kosten te besparen vliegt die iedere week-end naar zijn familie in Griekenland. Tranen zou ik lachen indien het niet zo triest was. Die man heeft waarschijnlijk tijdens zijn eerste dagen kunnen vaststellen dat bij VLM de inkomende rekeningen niet meer worden opgeteld maar gewoon gewogen!

Ik kan nog uren verder maar ga eindigen met de ramp van de laatste dagen.

De rechter die onlangs gezegd heeft dat we een schurkenstaat worden heeft gelijk.

Op 13 mei vroeg men de zogenaamde WCO aan. Ik vernam dat op tweede Pinksterdag (vorige maandag dus) een magistraat de 5 musketiers zou ondervragen om 11 uur op de luchthaven met het oog op de goedkeuring van van die aanvraag op 25 mei. Wat die man zich heeft laten op de mouw spelden weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik mijn visite kaartje met vermelding van “eresenator” aan de baas van de politie die iedere bezoeker aan de luchthaven controleert ben gaan geven. Ik vertelde hem dat er een magistraat onderweg was en dat deze wel direct zijn speciale badge zou laten zien. U mag hem dan niets vragen en moet hem doorlaten. Maar gelieve hem mijn kaartje te geven en zeg hem dat ik hem over een miljarden fraude met het sociaal passief wil vertellen.

Mijn inlichtingen klopten perfect. De magistraat liet zien wie hij was en mijn vriendelijke politieman gaf hem het kaartje en zei wat ik had gevraagd. Tot op dit ogenblik bleef het windstil en hoorde ik niets. Wat ik wel hoorde was dat de 5 musketiers nu overtuigd zijn dat hun WCO zal worden bevestigd. De magistraat bleek een zeer goede indruk te hebben van de aan gang zijnde reorganisatie en bevestigde het goede nieuws dat er van alle schulden van voor vorige donderdag niemand nog iets kon opeisen. Tot verwondering van de 5 musketiers bevestigde de magistraat dat zelfs een achterstallige schuld bij de RSZ, en waarvoor recentelijk een afbetalingsplan met de overheid werd ondertekend, ook niet meer moet gevolgd worden. De ene instelling van de staat maakt de werking van de andere instelling van de staat onmogelijk.

Om dat ik niets hoorde van die magistraat trok ik naar de handelsrechtbank om te vragen toch naar mij te willen luisteren. Ik had een reeks bewijzen bij. Uiteindelijk kon ik een rechter overtuigen me te willen ontmoeten. Ik ving echter bot want de man wou mij alleen zeggen dat ik niets mocht zeggen. Hij was betrokken partij bij de WCO en kon me alleen een e-mail adres geven waarnaar ik mijn teksten kon sturen.

Vandaag kan ik alleen vaststellen dat de WCO vorige donderdag is ingegaan en VLM vanop dat ogenblik tot aan de definitieve uitspraak op 25 mei beschermd is. Wel mogen geen nieuwe schulden worden gemaakt. (VLM vraagt bescherming aan tegen schuldeisers)

Daarom wil ik aan de magistraten van de rechtbank nog de volgende informatie meegeven. Op de dag zelf dat de WCO een aanvang nam gebeurde er iets in Friedrichshafen. Spijts mijn herhaalde verwittigingen aan de medewerkers van “Jefke” hebben ze daar geen reserve toestel of zelfs geen reserve bemanning meer. De gezagvoerder van de avondvlucht naar Berlijn kreeg plots het bericht dat zijn papa onverwacht op sterven lag en de dood misschien na enkele uren kon intreden. Hij sprong in zijn wagen richting vader. Er was geen reserve en de avondvlucht werd gecancelled. Dertigtal passagiers naar hotel, avondmaal,  kamers,  16 uur vertraging en volgende vlucht naar Berlijn geprogrammeerd op zaterdag. 250 euro boete (Europa) per passagier wegens vertraging van meer dan 3 uur.

Ha, ha. Er staan nu ook nog een veertigtal passagiers te wachten in Berlijn voor de terugvlucht. VLM stuurt een leeg vliegtuig vanuit Frankrijk (dat daar toevallig met een charter 48 uur aan de grond stond) leeg naar Berlijn om daar de passagiers voor Friedrichshafen met enkele uren vertraging te vervoeren. Daarna vliegt dit toestel de volgende dag (zaterdag) leeg naar de charterbestemming. De gestrande passagiers worden op zaterdag naar Berlijn gevlogen en het vliegtuig komt leeg terug omdat er op zaterdag geen vluchten zijn vanuit Friedrichshafen. Kosten van de totale grap omdat er geen reserve piloot was: circa 25000 euro of een miljoen BEF

Nog een frats? Eergisteren blijkt het vliegtuig van de morgenvlucht vanuit Luton naar Waterford een aanduiding te krijgen dat er iets mis is met het neuswiel. In Waterford is er een korte startbaan zoals in Deurne. De gezagvoerder beslist uit te wijken naar Dublin en landt veilig zonder het minste probleem. De passagiers worden over de weg naar Waterford gebracht. Het toestel kan niet meer met pax vliegen zolang de herstelling niet is gebeurd. Wel mag het toestel alleen met de bemanning aan boord en met neergelaten landingsstel naar de thuisbasis vliegen. Het vliegt dan wel trager en verbruikt meer maar dit is nu een detail. Erger is dat men bij VLM geen enkele reserve heeft en dat dit moordend werkt. De avondvlucht Waterford-Luton moet dus worden geannuleerd en alle passagiers op beide luchthavens worden naar het hotel gebracht: 16 uur vertraging en zelfde scenario als enkele dagen ervoor in Friedrichshafen.

Gisteren morgen is er dus een vliegtuig leeg vertrokken uit Deurne om de passagiers van de vorige dag te vervoeren en om de morgenvlucht van zaterdag uit te voeren. Men heeft dan die bemanning met een taxi naar Dublin gestuurd en deze heeft het gehavende vliegtuig steeds zonder pax naar Antwerpen gebracht. Kostprijs van dit incident véél meer dan het incident van Friedrichshafen. En zo draait die verliesmolen iedere dag sneller en worden de putten dagelijks groter.

Ik zal mijn teksten van de laatste twee dagen zoals me werd voorgesteld opsturen naar

m.von.den.busch@rechtersinhandelszaken.be

Ik hoop dat minister Geens me eens een vriendelijk woordje zal toesturen voor al het werk dat ik kosteloos voor zijn bollenwinkel doe.

Men zegge het voort,

Freddy Van Gaever