De kracht van de slogan…

… de bijhorende tekst wordt sowieso niet gelezen! Een slogan moet op de gevoelens van de lezer werken. Angst, verontwaardiging, verzet aanmoedigen – rationeel hersengebruik uitschakelen. Nooit met gefundeerde feiten – de massa “zou het niet begrijpen”. Die domme massa, toch!

Iran: moet een “normale natie” worden. Iran is de “grootste sponsor van het terrorisme”.

Syrië: “Assad moet weg”.

Rusland: “‘s werelds grootste bedreiging”.

Klimaat: tot vervelens toe, of het nu om wintertenen, zonne-exceem, heetgebakerde lontjes, ongedierteplagen of overactieve darmen gaat… op elk potje past het “klimaat”dekseltje.

(De VSA) America: “Great”. “Greater”. “Greatest”.

Een slogan moet een ‘selffulfilling prophesy’ worden, een zelfvervullende voorspelling, een mantra, waarbij niemand zich nog afvraagt of en wat het waarheidsgehalte ervan is, een automatische klik in gang gezet door een sensor, de slogan.