Zelfkolonisatie

Afbeeldingsresultaat voor nederlands uitstervende taal

Verkopen bedrijven méér als ze hun reclame in het Engels verspreiden? Wat is er toch met ons? Hebben we geen zelfrespect meer? Uw dienaar ergert zich blauw aan de taalarmoede, taalverkrachting, taaluitverkoop… die de laatste jaren als een sluipend gif de volgende generatie cultureel en taalkundig verarmt. Hoor ze eens praten… “Oh, my god… Amazing!… Are you serious?… No way!… Lucky strike… You’re kidding!…Honest?…Creepy… Outstanding!… Shit!… ” En ze vinden dat heel normaal. En dan maar klagen dat ‘begrijpend lezen’ achteruit gaat – al heeft dat ook met een ander probleem te maken, nietwaar?

Het begon na de bevrijding: coca-cola en chocolade, gevolgd door chips, “cereals“, gebakken gemalen rundvlees met véél vet (ook hamburgers genoemd)… en nu zijn huisgezinnen waar er nog normaal gekookt wordt, waar men nog samen aan tafel zit, een uitzondering. “Fast food”… “Take Away”... Het zal wel aan de leeftijd liggen – berustend – maar we denken steeds vaker aan onze ouders met hun verheerlijking van “de goede oude tijd”.

Zijn we kankeraars omdat we vinden dat de Vlaamse regering zou moeten ingrijpen bij de Amerikanisering van het taalgebruik? Een voorbeeld: gisteren in de brievenbus, een foldertje voor ZEB FOR STARS – kinderkleding – met onderstaande bloemlezing van de titels bij kledingstukken (… die op hun beurt ook een Amerikaanse benaming kregen. broeken werden pants, hemdjes t-shirts, niemendalletjes met spaghetti-schouderbandjes tank tops en dit kledingstuk kennen we nog niet “crop top”, hemden werden shirts, kleedjes dresses, sneakers vervangen sportschoenen…) Here we go, zouden we zeggen moesten we niet zo’n muggenzifters zijn:

Season Deals tot -50%
Ready for school
Boys … Girls
Pack your schoolbag
Win een meet & greet
Gamer 4 Life
Street boys
Hey, hey… Stop: boys only! Ok, girls kunnen best wel cool zijn maar deze trends zijn toch wel voor de street boys onder ons. Army green, big logo’s & coole sneakers, een topcombinatie!
Trend update
’90 Fashion trends die nu terug volledig “in” zijn!
The ’90 sitcom t-shirt
Get in style
All about the brand
Cargo pants
Sneaker love
Kaki is back
Boys with style
City streets are the real runway!
We love jumpsuits.

Het kinderkledingbedrijf voorziet in alle gemakken, zelfs een “man cave”, waar de zich vervelende papa een biertje kan drinken. Waarom dit niet gewoon een drankgelegenheid noemen? En is dit dan geen seksualisering, een typering van de man-vrouw rol? Wordt er onderhuids geïnsinueerd dat de papa geen verstand van kleren heeft, niet het geduld heeft kleren te kiezen voor en laten passen door zijn kroost? Of wordt hier gesuggereerd dat papa’s een grotere dorst hebben?

Alle gekheid op een stokje: het kan ons geen barst schelen dat er een drankje kan gekocht worden in een kledingzaak… we willen gewoon de verloedering van het Nederlands aanklagen. Eén ding staat als een Trumptoren boven water: bij ZEB zetten wij geen voet over de drempel… zelfs niet bij “an offer we can’t refuse“…

2 thoughts on “Zelfkolonisatie

    • Inderdaad. Je hebt gelijk. Heb trouwens nog vergeten te vermelden dat ik niet inzie wat de meerwaarde van de Engelstalige slogans op de truien is. Noch mooi, noch geestig. Slechts “cool” … denk ik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien − vier =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.