Opgejaagd wild

All Crude Oil from Adrian Darya 1 has been Sold, claims Iran

U herinnert zich de kaping van de Grace 1 in de Straat van Gibraltar door de Britten op vraag van de VSA. Met drogredenen als excuus. Wij verwijzen naar het gepubliceerd artikel onderaan. Na de vrijlating – ondanks de druk van de VSA om het schip en diens bemanning voor eeuwig en altijd de toorn der VSA te laten voelen – voer het verder onder een herdoopte naam, Adrian Darya 1, de Mid. Zee in. Bestemming: Kalamata, Griekenland. De Grieken werden vervolgens succesvol onder druk gezet – sancties! – waarop het schip koers zette naar Mersin, Turkije, waar het ook niet welkom bleek te zijn. De koers werd bijgestuurd, richting zuiden. De VSA blijven de tanker achtervolgen: het staat nu officieel op een zwarte lijst, wat meteen inhoudt dat iedereen – havenautoriteiten, stuwadoors, agentschappen, loodsen… – eveneens met sancties bedreigd worden. De banbliksems hebben intussen ook de Indische kapitein bereikt. Hij, de deugniet, helpt immers het Iraanse “regime” aan geld door de verkoop van de olie mogelijk te maken. (Transport on line). Volgens Iran zou de gehele lading ruwe olie verkocht zijn aan een klant, waarvan men de identiteit niet bekend maakt.

Volgens Marinetraffic bevindt het zich momenteel tussen Cyprus en Tripoli (Noord-Libanon). Bestemming: onbekend (for order). Als we de afgelegde route proberen te achterhalen, dan stoppen deze gegevens bij een kleine knik naar het oosten, waar Syrië op de landkaart te zien is. De kans dat de tanker in de haven van Tartous heeft kunnen lossen is quasi onbestaande. De VSA zien met hun spionagesatellieten een vlieg op een kaal hoofd. Bij Vesselfinder vernemen we dat de ETA (estimated time of arrival), de bestemming dus, ergens “soon” is. Wat zou betekenen dat de loshaven zich dichtbij bevindt. Trouwens de tanker kan niet doelloos blijven rondvaren; hij moet bunkeren (olie!), vers drinkbaar water en voeding inslaan voor de bemanning. Dichtbij = Libanon. Eigenlijk is er geen alternatief: nog verder naar het zuiden ligt Israël… Mocht de tanker aan een Libanese haventerminal de olie lossen zien we de spanning tussen beide landen nog niet direct afnemen. Of zou Israël zo overmoedig durven zijn de tanker “in internationale wateren” te enteren? Wat de Britten konden, kunnen de Israëli’s in het kwadraat. Dàt hebben ze al bewezen. Bovendien hebben ze de kaping van een olietanker al samen met de VSA geoefend; kijk even naar de derde video, die door het Israëlische leger vrij gegeven werd.

China heeft daar lessen uit getrokken: hun olietankers schakelen volgens de omstandigheden het trackingsysteem uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf × vier =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.