Men zegge het voort

Aankondiging FreddySluwe advocaten maken van steeds meer multinationals een soort legale bedriegers!

Nu we ons voor de zoveelste maal bedrogen voelen willen we graag met onze lezers enkele van die onprettige ervaringen delen.

Voorbeeld 1
Jaren geleden beslisten we om in te gaan op een uniek voorstel van PAN AM dat destijds de belangrijkste Amerikaanse Luchtvaartmaatschappij was.
Mits het betalen van ongeveer 50.000 BEF kon men levenslang lid worden van de PAN AM Clipper Club. Dit lidmaatschap gaf U toegang tot de zogenaamde FIRST CLASS LOUNGE
van PAN AM op alle wereldluchthavens waarop deze onderneming vloog. Omdat men eveneens één gast mocht meebrengen beslisten we dit duur geschenk aan te kopen zodat mijn echtgenote en ikzelf voortaan daar steeds gebruik konden van maken. De bijbedoeling was toen dat we daar op latere leeftijd veel plezier zouden aan hebben. Jammer genoeg ging PAN AM over kop en hebben we onze aankoop nooit éénmaal gebruikt. Op ons bureel hangt nog steeds het mooie goudkleurige plaket van Pan AM met de handtekening van C Edward Acker, Chairman of the Board waarbij deze laatste bevestigt dat Freddy Van Gaever a lifetime member is.

Voorbeeld 2

Na de faling van PAN AM vlogen we daarna talrijke malen met DELTA AIR LINES tussen Brussel en de USA. Destijds ontvingen we van de directeur van Delta in Brussel voor iedere vlucht een zogenaamde “courtesy pass” die telkens een éénmalige toegang verleende tot de eerste class lounge “CROWN ROOM” genaamd. Deze vouchers hadden geen einddatum en konden op latere tijdstippen worden gebruikt. In die tijd waren we reeds blij dat we tijdig op de luchthaven toekwamen en beslisten die vouchers op te sparen voor ….later.
Vandaag zijn we de fiere bezitter van niet minder dan 34 van die kaartjes die nog steeds in onze bureellade liggen. Jammer genoeg blijken ze waardeloos te zijn! Op de achterzijde van de “courtesy pass” staan de zogenaamde” terms and conditions” die door de advocaten van Delta werden opgesteld. Zo staat er geschreven dat de “courtesy pass” maar telkens voor één bezoek geldig is, dat men deftig gekleed moet zijn, enz. Ook staat er ergens geschreven dat die pasjes “subject to all the rules and conditions of Delta Airlines” zijn. Onlangs werden we woest toen we een  “pass” wensten te gebruiken en de toegang geweigerd zagen: we  kregen van een bijgehaalde “supervisor” te horen dat de “conditions” door de Airline werden gewijzigd en men voortaan alleen van de Crown Room mocht gebruik maken indien men een ticket had om dezelfde dag in EERSTE KLAS te vliegen!
“Sorry, Sir, uw kaartjes hebben geen enkele waarde meer-have a nice day!!” We vlogen dus niet minder dan 17 maal heen en weer over de oceaan met deze maatschappij
om te moeten vaststellen dat we voor de gek werden gehouden.

Voorbeeld 3

Mijn echtgenote bezoekt regelmatig onze oudste dochter in Atlanta en spaart “miles” bij UNITED AIRLINES. Ze heeft er nu 52.975 op de teller staan. Destijds had men 50.000 miles nodig voor een gratis ticket.
Nu ze dit ticket wenst te gebruiken blijkt dat om op 2 augustus te vertrekken en op 12 augustus terug te komen er niet minder dan 95.000 miles nodig zijn!!!
Het internet programma van UNITED stelt voor om ofwel 42.025 miles bij te kopen mits het betalen van 1617,88 dollar ofwel om de miles te behouden en een gewoon ticket te kopen dat vandaag 1.664,30 dollar kost! Bovendien maken de vluchten van UNITED uit Brussel met bestemming Atlanta een tussenstop in Washington.
De totale waarde van haar jarenlang opgespaarde miles zou dus vandaag 46,42 dollar waarde hebben!

Tot overmaat van ramp blijkt dat men vandaag 17 juli via het internet bij CONNECTIONS voor een RECHTSTREEKSE vlucht tussen Brussel en Atlanta met Delta Air Lines op dezelfde data 1300,68 euro moet neertellen wat nog goedkoper is en waardoor al die opgespaarde “miles” feitelijk waardeloos blijken te zijn!!!

Voorbeeld 4

Omdat we steeds ouder worden zijn we niet zo verzot meer op die lange intercontinentale vluchten. We verkiezen reeds enkele jaren om op “cruise” te gaan.
Door een toeval kwamen we bij MSC terecht. Deze maatschappij heeft ook zo een soort spaarsysteem “MSC CLUB” genaamd. Door punten te sparen kan men allerlei voordelen bekomen. Zo zijn er vier soorten categoriëen gaande van Classic via Silver en Gold tot Black. Voor het behalen van de Silver Card heeft men 25 punten nodig, voor Gold 50 en voor Black 100.

Punten kan men sparen op volgende wijze: 1 punt per nacht aan boord en 1 punt per 200 euro die aan boord worden gespendeerd. Om dus Black te behalen moet men ongeveer
een klein dozijn cruises van één week hebben gemaakt.
Black is dus de topper en geeft als voordelen o.a. 20% korting op alle cruises, tijdens iedere gemaakte cruise een diner met de “captain” van het schip aan uw tafel, een gratis “upgrading” indien er in een hogere Klasse een onbezette cabine is en nog een reeks kleine voordelen zoals voorrang bij in- en uitschepen, een speciale receptie, fruit en een flesje schuimwijn in de cabine enz.
Sinds vorige maand kan mijn echtgenote zich als de bezitster van de gegeerde BLACK CARD beschouwen. Dit na een periode van 7 jaar sparen.
Maar de duivel is er weer mee gemoeid.
De advocaten van de luchtvaartwereld hebben zich blijkbaar nu ook ingewerkt in de maritieme wereld!

Vanaf 19 juli wordt de “MSC Club” omgetoverd tot “MSC Voyagers Club” met talrijke nieuwe voordelen. Maar wat blijkt nu?

De jarenlang beloofde korting van 20% wordt gevierendeeld naar 5%, de “captain” blijkt niet meer aan boord te zijn, over de beloofde “upgrading” wordt niet meer gesproken maar voortaan kan men zich “gratis” een uur laten verwennen in de fitness club, men ontvangt zelfs per cruise een gratis foto(sic), men kan voortaan zijn puntenstand volgen via een geheime code op het internet (resic).

Kortom het is een aanzienlijke verslechtering van wat steeds werd beloofd en juist zoals bij de luchtvaart wordt de berekening van het aantal noodzakelijke punten grondig gewijzigd. Zo zijn er voortaan geen 100 maar  10.000 punten nodig om Black te bereiken. In plaats van 1 punt per nacht ontvangt men nu 200 punten voor een korte cruise en 300 of meer voor langere cruises. Ook veranderen de punten aantallen volgens de “klasse” waarin men reist enz.

Juist zoals in de luchtvaartwereld zijn al de nieuwe veranderingen steeds in het nadeel van de klant die vertrouwen gaf aan een bepaalde onderneming. Juist zoals in de luchtvaart voelen steeds meer trouwe klanten zich bedrogen door al die wijzigingen die echter volgens de betrokken maatschappijen “juridisch i.o. zijn”! We voorspellen in de nabije toekomst een reeks persartikelen over dit onderwerp. Hopelijk gaan enkele pientere journalisten eens een en ander uitzoeken en dit schandaal aan de kaak stellen. Bij de vele onnozele Europese wetten die we reeds hebben kan er misschien nog eentje bij die stelt
“iedere onderneming die een spaarprogramma opstart met bepaalde beloften kan op een dag wel beslissen geen nieuwe spaarders meer toe te laten maar kan voor de bestaande spaarders de gemaakte beloften NOOIT wijzigen”.

Men zegge het voort,

Freddy Van Gaever

Nvdr: Begeleidende video’s van het b.g. bedrog ontbreken.  We hebben echter dit filmpje gevonden met een opgewekt deuntje op de achtergrond.  Iemand zin in een cruise?

8 gedachten over “Men zegge het voort

  1. Clipje van cruise is vanaf 1:00 minuut bijna “alledaagse kost” in de visserij… echter, zij zijn dààrop voorzien door niks loszittend/losliggend te laten rondslingeren; zij hebben zelfs gaten voorzien in de tafel(s) waarin zij hun tassen/borden “dieper” kunnen plaatsen.
    Het zinken van die minieme notendopen (tegenover cruiseschepen) is er, uitteraard NIET bij.
    Vissers { “les laboureurs de la mer” zoals Gustave Goublier ze beschrijft in “l’ Angélus de la mer”} èn de landbouwers zijn de énige beroepsmensen die NOOIT bij VOORBAAT kunnen weten hoéveel hùn “LABEUR” tenslotte zal opbrengen op de veilingen. 🙁 terwijl dié wél duur verkocht worden in de handel.
    ——————————————————————————-
    Om nu “on-topic” te gaan: Wellicht is het béter om van voornaam te veranderen, Mijnheer Van Gaever, in….Frederik, want U bent reeds vaak “gekuld” door die reismaatschappijen, (spijtig-genoeg voor U).

    • Hij heet Frederik en heeft daar het minder mooie Freddy van gemaakt.

  2. Freddy wij zitten in hetzelfde schuitje, bv: Lees elektriciteitsprijs met 8 % verhogen want de prijzen zijn gezakt en we zullen het niet voelen vertelt dat mens zonder blozen Annemie Turtelboom en dat zal bijlange niet alles zijn wat stijgt. stel U voor wij betalen de subsidies voor iedereen met zonnepanelen het is/was zo ingecalculeerd door de rode brigade van & met Freya VDB die het verkocht zodat niemand dit zou voelen alleen diegene met zonnepanelen houden er iets aan over! en nu zullen wij het gelag moeten betalen.
    De logistieke groep K N heeft voor 800.000 vierkante meter aan zonnepanelen op zijn daken laten installeren.

    • Men hoeft NIET de algemene electriciteitstarief te verhogen om dat geld te recupereren… de namen van degenen die zulke panelen laten plaatsen hebben, (en ipso-facto premies ontvingen) zijn toch voldoende ge/be kent. lààt die gasten maar opdraaien voor die tariefverhoging !
      Een àndere mogelijkheid ware eigenlijk nog béter: laat spillebeen Frea ervoor opdraaien, want het was zij die gul omsprong met die subsidies, 🙁 beste Richard.

      • Al ergens in een democratie een heerschap of vrouwmens geweten die opdraait voor zijn/haar fouten?

      • Subsidies recupereren door een tariefverhoging is OK, de grote meerderheid heeft immers gestemd voor een ‘democratische’ partij, en die hadden allemaal de klimaatopwarming en dus alternatieve energie hoog in het vaandel.
        De ‘netvergoeding’ die zonnepanelenbezitters nu moeten gaan betalen is niet OK, want de prijzen voor de panelen waren overdreven hoog, omdat de installateurs de mensen overtuigden door de hoge subsidies die de terugbetalingstermijn op 6à8 jaar brachten. Wat nu heelwat langer gaat uitvallen, door de contractbreuk vd regering. Maar ja, de installateurs en producenten zijn met het geld weg, en velen zijn ‘failliet’ gegaan toen de subsidies stopten, zodat ze zelfs aan hun waarborgen niet meer moeten voldoen. Nog eens winst dus.

  3. de zonnepanelen van Katoennatie. Dat havenbedrijf heeft niet minder dan 800.000 m2 panelen op de daken van zijn loodsen laten plaatsen, het grootste project van heel Europa.

    • Kan zijn. Ik weet het niet, weet wel dat Katoennatie voor heel wat arbeidsplaatsen zorgt, iets wat je van veel andere paneel plaatsers niet kan zeggen.

Reacties zijn gesloten.