Allez Italia

Italië vraagt financiële steun van (Noord)-Europa

Noodlijdend Italië vraagt steun aan Europa, vooral aan het rijkere Noord-Europa zoals Nederland en Duitsland. Ze hebben geld nodig…véél geld.
En wat doet Italië nu…het nationaliseert het zo goed als failliete Alitalia.

Dit zijn de vooruitzichten van Alitalia, het Italiaanse Sabena-geval:

Alitalia is al sinds 2002 verlieslatend en werd in 2017 onder bescherming geplaatst.
Sindsdien overleeft de maatschappij dankzij overbruggingskredieten van de overheid.
In december vorig jaar kreeg de failliete luchtvaartmaatschappij, die gemiddeld 2 miljoen euro per dag verliest, nog een lening van 400 miljoen euro van de Italiaanse overheid. Die zei toen dat het de laatste keer was dat ze het bedrijf zou bijspringen en dat ze een overnemer zou zoeken. Die werd niet gevonden en nu neemt de overheid Alitalia dus over.

Het geld hiervoor nodig verwacht men dus vooral van het ‘rijkere’ Noord-Europa.
Bij een bijna onafwendbaar faillissement zullen ± 11.000 jobs verloren gaan.

Intussen zit quasi elke luchtvaartmaatschappij in slechte papieren. “Onze” Brussels Airlines werd in twee stappen door de Duitse Lufthansa overgenomen. Lufthansa zelf vraagt intussen overheidssteun en verwacht dat de belgische belastingbetaler voor de adoptiedochter, Brussels Airlines, alimentatie betaalt.

Twee keer prijs. Noch Alitalia, noch Brussels Airlines zijn belgische verantwoordelijkheid, maar betalen zùllen we. Al bij al hebben we nog geluk dat Wallonië geen eigen luchtvaartmij. heeft…

.”..De gesprekken over de federale noodlijn (… 200 miljoen… 300 miljoen…???) naar Brussels Airlines verlopen alvast vlot, geeft Davignon vrijdag mee in een gesprek met La Libre Belgique. Volgens de 87-jarige voorzitter is er zelf al een principeakkoord. Maar er moet nog volop gepraat worden over de exacte cijfers en de precieze modaliteiten van de steunmaatregelen. Verschillende scenario’s zijn mogelijk: het kan bijvoorbeeld zijn dat de Belgische staat opnieuw een belang neemt in Brussels Airlines, of in Lufthansa….”

Lees hier meer.

Met ons boerenverstand redeneren we anders dan Davignon – we zijn dan ook geen economisch of financieel genie – … Als ik mijn auto verkoop ‘in de staat waarin hij zich bevindt’, zoals dat heet – moet ik dan achteraf de koper nog gaan betalen voor een nieuwe batterij, de duurdere verzekering, rijschoollessen, of eventueel de auto terugkopen als mijn kopers bankrekening in het rood gaat…?

2 thoughts on “Allez Italia

  1. Wie moet er hier in feite gered worden : Lufthansa en Brussels Airlines of de financiële belangen van de aandeelhouders en de schuldeisers, met dan vooral de banken in de hoofdrol ? En dit dan op kosten van de belastingbetaler. In België zijn dit natuurlijk de Vlamingen !!
    Een commentaar uit een onverdachte bron :
    https://www.zerohedge.com/markets/nassim-taleb-says-bailing-out-airlines-misguided-and-morally-unacceptable
    met citaat :
    “Not only does Taleb agree with Chamath’s point that bailing out the airlines would do little to protect jobs. Instead, the money would essentially line the pockets of wealthy shareholders and reinforce “incompetent” management practices like corporations issuing debt to buy back stock, since Chapter 11 bankruptcy protection allows airlines to continue operating, while shareholders are wiped out and creditors are forced to agree to more amenable terms, the notion that corporate bailouts would protect jobs is a “myth propagated by Wall Street.”….
    “Bailing out’ is a financial transaction,” Taleb explained “An airline will always fly.” To rescue investors who knowingly risked there capital, and should now be left to suffer the consequences, since those are the rules of the game, would “not be morally acceptable,” Taleb said… (=einde citaat).
    Het voormelde heeft vooral betrekking op de toestand in de USA, maar fundamenteel gaat dit ook op voor vliegtuigmaatschappijen in de EUSSR.
    De 2de paragraaf van het citaat vat de ganse problematiek kernachtig samen.

Reacties zijn gesloten.