Overtuigen of omkopen?

Noem het zoals je wil. Als je mensen moet overtuigen met geschenken, dan is er ergens iets mis. Bv. met de vaccinaties tegen covid-19. Wereldwijd proberen regeringen hun bevolking te overtuigen, al dan niet met zachte of niet zo zachte dwang. Bij ons beperkt het zich tot een gedeeltelijke herwinning van de “vrijheid”, al wordt dit zolang niet quasi iedereen aan de prik geweest is, zeer beperkt. Of gewoon met een georkestreerde hersenspoeling.

Een behoorlijk groot aantal regeringen gebruiken vriendelijkere argumenten om mensen naar het prikstation te krijgen. Zoals geschenken. Het kan een kleinigheid zijn, zoals een drankje of een hamburger… De VSA hebben hierbij behoorlijk wat fantasie getoond. Vanaf midden mei kon men in Ohio miljonair worden dankzij de vaccinatielotto die speciaal ervoor opgericht werd. Alleen al voor de eerste trekking hadden zich 2.7 miljoen vaccingewillige deelnemers gemeld. Intussen hebben bijna alle VSA-staten het Ohio-voorbeeld gevolgd.

Bv. in New York waar krasbiljetten uitgedeeld worden. De jackpot bedraagt 5 miljoen US dollar. Ook Colorado, Kentucky, Louisiana, Maryland, Nevada, New Mexico, North Carolina, Oregon, Washington en West Virginia lokken de twijfelaars met een miljoenen-prijzenpot. De hoogste winst kan een gevaccineerde uitgereikt krijgen in Californië: hier wachten 116.5 miljoen dollar op de volgzame burgers.

Maar ook studiebeurzen en dito plaatsen aan gerenommeerde universiteiten kunnen gewonnen worden. Anderzijds zijn er kleinere initiatieven van steden en vaccinatiecentra, die aankoopbonnen of toegangstickets voor sportwedstrijden en/of attractieparken uitdelen. New Jersey wil op een zeer ongewone wijze de gevaccineerde winnaar belonen, nl. met een diner bij de gouverneur thuis. En in dé hoofdstad van de politieke VSA, Washington, kan wie geïnteresseerd en gevaccineerd is gratis joints krijgen.

Zelfs bedrijven, wiens winstmarges door de coronacrisis in het rood duikelden, geven een duwtje in de vaccinatierug. En kunnen het van de belasting aftrekken als reclame. Restaurantketen Krispy Kreme deelt gratis donuts uit aan klanten die hun vaccinatiebewijs voorleggen. Andere zgn. fast food bedrijven geven gratis fritten, hot dogs of pizza.

De apotheekketen CVS verloot samen met een reisorganisator 100 kruisvaarten van een week in de Caraïben of Europa. De luchtvaartmij. United heeft voor 5 gelukzakken 26 gratis vluchten naar een vrije keuze-bestemming voorzien. En de afsprakenmarkt – zoals Tinder e.d. – geeft aan gevaccineerde liefde- en/of sekszoekers een opwaardering van hun lidmaatschap.

Drankengigant Anheuser-Busch wou begin juli op enkele locaties gratis bier aan gevaccineerden uitdelen – op voorwaarde dat de vaccinatiecijfers minstens 70% van de bevolking tonen. Hoewel er op de voorspelde datum slechts 67% ingeënt waren, toonde Anheuser-Busch zich niet krenterig en deelde desondanks gratis bier uit.

De Amerikaanse vaccinatiecampagne wordt ook ondersteund door de arbeidgevers. Het personeel van Lidl krijgt daar 200 dollar per vaccinatie. Aldi betaalt 2 uren loon extra. In ziekenhuizen is men vrijgeviger: daar kon men op bepaalde plaatsen een premie van 500 of zelfs 750 dollar toegeschoven krijgen.

En als zelfs geld niet meer overtuigt? Dan komt het favoriete speeltuig van Amerikaanse burgers in beeld. In West Virginia ligt er voor vaccinatiegewilligen een levenslang jacht- en vispatent te wachten alsook kunnen gepersonaliseerde jachtgeweren of pick-up lichte vrachtwagens gewonnen worden. Jim Justice, Rep. gouverneur, vindt dat levens redden belangrijker is dan de prijzenpot.

Voor ons klinkt het overtuigingsaanbod in Aziatische landen eerder ongebruikelijk. In Indonesië krijgt elke +45 jarige gevaccineerde een levendige kip. Op Java kiest men voor geiten en in Thailand worden koeien verloot. In Peking zijn eieren of bloem eerder gebruikelijk of waardebons voor de bioscoop of de supermarkt. Andere Chinese steden geven honden of kippen weg alsook gratis dranken om de honden- of kippenmaaltijd mee door te spoelen.

Hongkong gaat voluit met een Teslaloterij of een luxe-appartement of zelfs privé feestjes in een Airbus. Australië schenkt in samenwerking met de Australische luchtvaarmij. Quantas onbeperkte gratis vluchten voor een jaar. Rusland houdt het op auto’s en woningen die men kan winnen bij de vaccinatie van Sputnik V.

In Europa valt er in vergelijking met de rest van de wereld weinig te verdienen bij een vaccinatie. In Servië krijgt men ca. 25 euro per vaccinatie. In Griekenland krijgen 18 – 25-jarigen waardebons van 150 euro. Goed voor gsm-krediet of voor vlieg- en treintickets, hotels, kampeerplaatsen, toegangskaarten voor toneel, concert of bioscoop. In Zuid-Frankrijk krijg je een jaarabonnement voor het gebruik van een fiets of gratis concerttickets. In enkele Zwitserse kantons kan overheidspersoneel een aankoopbon verdienen bij de vaccinatie. Freistaat Bayern hield het bij gratis braadworst en een drankje na de vaccinatie.

Wat krijgen wij? Doemdenken en de wijze raad toch nog altijd ons masker op te zetten als we in te dicht contact komen met andere bewoners van deze aardkloot. Al waren de Marx Van Ranst-vrije weken toch ook mooi meegenomen.

Deelnemen aan een opiniepeiling of te weten komen welke lokkertjes een argwanende, tegendraadse, antivaxxer zouden moeten overtuigen: bij het vertaalde en uitgebreide artikel: https://www.wiwo.de/erfolg/trends/corona-impfung-geschenke-fuer-geimpfte-hier-gibt-es-die-schraegsten-impfanreize/27475990.html