Gerda’s ontdekkingsreis

We blijven Gerda volgen aan de hand van ontvangen berichtjes

vr 20/09/2013 17:37

Dag 17 vandaag hebben we  na een busrit een open veerboot genomen met enkel de hoogstnoodzakelijke spullen,

de boottocht was al een hele belevenis op zich, tegen de stroom in en laverend tussen de vele zandbanken en natuurlijk het mooie landschap.

Eens aan de overkant was het echt met een versleten oude Chinese bus al hobbelend over iets dat een weg zou moeten zijn om uiteindelijk aan te komen in Samye waar echt de tijd is blijven stil staan.

Maar tegen alle verwachtingen in was het een proper hotel met stromend warm water en in het dorpje een restaurant waar ik eigenlijk nog lekker heb gegeten. In Samye bevindt zich het allereerste klooster van Tibet dat gesticht werd in 779 door de Tweede Religieuse Koning die geholpen werd door twee boeddhistische leermeesters uit India.

Nvdr: De filmmuziek werd gekocht in het klooster.

Zonsondergang Hepori Hill

Daarna heb ik nog een stevige wandeling gemaakt naar de top van de Hepori-heuvel (we spreken hier over een heuvel die zich op een 3.900m bevindt). Maar deze inspanning werd beloond door het prachtige uitzicht over de ganse omgeving van deze heilige berg.

Dag 18 terug met de boot naar onze meer luxueuse bus die met de rest van onze bagage was blijven staan op de oever. Vandaag begonnen met de beklimming (per bus) van de Khamba-La 4.794m, adembenemend mooi, besneeuwde toppen, prachtige vergezichten.

Eens de top bereikt en ik dacht dat ik nu wel al het allermooiste landschap had gezien kwam eigenlijk de kers op de taart met het azuurblauwe meer Yamdrok Tso, dit is een van de heilige meren in Tibet en heeft blijkbaar de vorm van de scharen van een kreeft, dit is zo overweldigend mooi dat ik daar toch heel stil van werd.

De busreis ging in de namiddag nog verder langs de Karo-La 5.045m en daarna de enorme gletsjers van de Nojin Gangzang, ik weet niet meer welke superlatieven ik hiervoor moet gebruiken.

We hebben de ganse dag op de bus gezeten en onze ogen de kost gegeven, moe maar nog nagenietend in Gyanze toegekomen

Dag 19 Gyanze ligt op 3.950m, zoals ook in het vorige plaats wordt hier nog heel veel aan landbouw gedaan, maar dan op de manier zoals wij het nog in Bokrijk kunnen zien, de gerst wordt nog gebogen met de sikkel afgedaan en dan met de dorsvlegel bewerkt, het oogstseizoen is hier volop bezig. Het deed me even terug aan mijn kinderjaren denken.

Zoals overal in Tibet werd hier ook het grootste gedeelte van het klooster vernietigd bij het begin van de Culturele Revolutie, slechts een van de 15
Gebouwen werd ongemoeid gelaten omdat het Chinese leger er zijn intrek had genomen.

Hier bevindt zich ook het enige nog overgebleven Newari Chorten of Kumbum in Tibet, het werd gebouwd in 1.427. De Newari kunst is eigenlijk afkomstig van Nepal.

In de late namiddag doorgereden naar Xigaze, dit is de tweede grootste stad van Tibet. En op het eerste zicht is dit een door de Chinezen uit de grond gestampte nieuwe stad met grote lanen en ik vrees dat er nog weinig authentiek bewaard is gebleven, maar dat zien we morgen dan wel.

Ik vrees dat dit het laatste verslag zal zijn tot ik in Nepal aankom, want na morgen gaan we nog naar een klein stadje Sakya en daarna komt Rongbuk aan de beurt met het basiskamp van de Mount Everest en daarna nog de grensplaats met Nepal, Zhang Mu. En voor zover er me verteld werd is er geen internetbereik meer tot in Nepal.
Gerda De RyckDus mijn volgend verslag zal uit Kathmandu komen.
Heel veel groetjes,
Gerda

3 gedachten over “Gerda’s ontdekkingsreis

1. @ Lief Mieke,
    Wees er maar zeker van dat het Dame Gerda “haar kontje zal varen” als zij vanuit een rustige, ongerepte omgeving (waar de tijd bleef grotendeels stil staan) terug zal keren naar een jachtig stadsleven.
    Echter: dat “stilstaan van de tijd” is toch ook maar betrekkelijk, want op de clip:”Samye Meditation” zie men een vrouwelijk persoon dat een vaasvormige over laat branden (+- 4:30 min), met, nààst haar…een lege fles Pepsi-cola 🙂

2. Al “dweilend” doorheen youtube kwam Fikken ooit eens terecht bij een clip met als titel: “Basso profundo” alwaar Grieks-orthodoxe monikken hun basstemmen lieten grollen…. en dàt vond ik al
    heel “straffe kost”.
    Maar… wat ik hoorde in de clip “Kumbum Stupa” klonk nogal een stukje dieper hoor… Waaauw !
    Toch heb ik wel een vraagje voor Dame Gerda als zij terug thuis is: hier gaat het: (misschien kan iemand van de Redactie die vraag éérst thuis aan haar stellen als voorbereiding op Fikken’s vraag) : In die Kumba-Stupa zijn er een massa beelden te zien, doch er zijn er een heleboel met verscheiden-gekleurde gezichten zoals goudkleurige, witte, oranje, rode, groene en zelfs een Fondantchocolade-kleurige (op 5:40 min)… heeft die kleur te maken met hun “stand-als-godheid” (?) of zijn er daaronder ook enige “demonen ?
    ————————————————————————————
    Ik wéét ook wel dat één warhoofd méér vragen kan stellen dan een wijze kan beantwoorden… dus, indien Dame Gerda het ook niet weet…géén probleem hoor, Fikken is niet curieus, maar…weet enkel graag àlles 🙂