… gaan we het nog even over Sint Niklaas hebben
Nog maar eens. Als afsluiter van 2013, want we bereiden ons voor op een nieuw Sinterklaasoffensief in 2014. Wij weten in elk geval al wat we aan de lieve Sint gaan vragen…
Goedheilig man een racistische kapoen?
Eind oktober eiste een Jamaicaanse hoogleraar, ene Verene Sheperd, de onmiddellijke afschaffing van onze eeuwenoude Sinterklaastraditie. En ook al kan Sheperd als onderzoeker aan het Hoge Commissariaat voor de mensenrechten van de VN helemaal niet namens de internationale gemeenschap spreken, voor beroering zorgde ze zeker.
Origineel was Sheperd nochtans niet. Integendeel, de eis weerklinkt jaarlijks, en dat al sinds een aantal mei 68’ers destijds het bestaan van racisme en zelfs kolonialisme en slavernij ontdekten in de knechtenrol van Zwarte Piet. Wellicht waren ze toen ietwat onder invloed van papaver of andere wortelknollen… Maar in de huidige politiek-correcte tijden, waarin kerstbomen en straatnamen her en der moeten verdwijnen, denken een aantal zogenaamde antiracisten, waaronder Sheperd, steeds meer hun kans schoon te zien om ook met de medewerker van de Sint eens en voorgoed af te rekenen. Tenslotte is de weg al ingezet: op sommige plaatsen moeten zwarte pieten reeds plaatsmaken voor “regenboogpieten”… Een soort van levende M&M-bollen, met groene, blauwe en gele gezichten.
Geen draagvlak
Helaas voor hen bleek de Sinttraditie voor vele mensen iets heiligs. Zeker in Nederland, waar men nog de pakjesavond kent en waar het kinderfeest intenser wordt beleefd dan bij ons. In minder dan geen tijd ondertekenden meer dan een miljoen noorderburen de ‘Pietitie’ ter behoud van het fenomeen Zwarte Piet. En onze antiracistische vrienden hadden het kunnen weten: reeds in 1998 bleek uit een Nederlands onderzoek dat 96 procent van de bevolking geen discriminatie kon bemerken in de verhouding tussen Sint en Piet. Opvallend is ook dat Piet enkel een probleem blijkt te zijn van een paar blanken. In een Terzake-reportage in de Brusselse Matongé-wijk was bijvoorbeeld te zien dat de zwarte medeburgers het Sintgebeuren niet als vernederend ervaren.
Een verbod is uiteraard te gek voor woorden. Maar men kan zich terecht afvragen waar nu precies het racisme en het kolonialisme of de slavernij zou zitten in de kleurrijke Sintfolklore die zovele mensen de allermooiste jeugdherinneringen bezorgd heeft. Zwarte Piet draagt bij ons weten toch geen boeien? Welnu, met enige kennis van traditie en folklore had onderzoekster Verene Sheperd zich nooit aan de Sint kunnen storen, zo blijkt.
Een gelijke
Over de oorsprong van de Zwarte Piet-figuur doen uiteenlopende theorieën de ronde. In middeleeuwse mythen gaat het om een demon, die door de Sint overwonnen werd en gedwongen om voortaan goede daden te doen. Hardnekkig is de visie dat het een Ethiopische slaaf was, Piter genaamd, die door Nicolaas op de slavenmarkt van Myra werd vrijgekocht en die daarna uit dankbaarheid hulp bood aan de lieve Sint. Volgens sommigen was het oorspronkelijk een islamitische handelaar, die de Sint hielp bij het verspreiden van voedsel onder de arme kinderen. Maar volgens anderen was het dan weer een afstammeling van de Berserkers, die de gewoonte hadden hun lichamen zwart te verven en zich te tooien met dierenhuiden. Wie de echte Piet ook moge zijn, alle theorieën kennen één constante, één zekerheid: met kolonialisme of racisme heeft hij niets te maken. Zelfs niet met knechtschap. In één enkel geval gaat het om een voormalige slaaf, die een gelijke werd van Sinterklaas.
Dat de Sint wel heel ver van discriminatie staat, werd vijf jaar voor het boek van Schenkman ook al beschreven door de Duitse Psychiater Heinrich Hoffmann (1809-1894). In zijn kinderboek ‘Struwwelpeter’ heeft Hoffmann het namelijk over een zwarte jongen die door Sinterklaas juist beschermd werd tegen de pesterijen van blanke kinderen…
Het moge dus duidelijk zijn dat er sinds het einde van de jaren ’60 tegen windmolens gevochten wordt. Uit aanstellerij, onwetendheid of gewoon kwade wil. Mocht er in onze maatschappij al ergens racisme bestaan, dan is dat zeker niet bij de goedheilig man te zoeken of te vinden. Het enige wat de antiracistische wereldverbeteraars, genre Sheperd, met hun belachelijke strijd tegen een schitterende traditie in de praktijk bereiken, is een stukslaan van kinderdromen. Soms letterlijk! Her en der voelen ‘jongeren’ zich hierdoor immers geroepen en gesterkt om plechtige intochten te verstoren. Om pietenpruiken af te rukken en Sinten te bekogelen.
Frederik Pas
Het verzet tegen zwarte piet is gewoon KWADE WIL. Verleden week nog te lezen op HLN.be. In de USA werd een klacht ingediend (wegens racisme ) tegen een leerkracht die in de klas verteld had dat de kerstman blank was. In een eerdere reactie een aantal weken geleden schreef ik hier dat de paashaas of klokken van Rome de volgende in het rijtje waren om mee af te rekenen. Ik had de kerstman over het hoofd gezien.( Sorry ). Maar wie haalt het in zijn hoofd om in de uitspraak van die leraar weer racisme te zien. Hoog tijd dat de poco’s hun ogen gaan opentrekken, in plaats van te collaboreren met al wie onze tradities wil afschaffen of in een racistisch daglicht wil stellen. Het is zoals Frederik Pas stelt, KWADE WIL.