Parkeerverbod voor elektrische auto’s in ondergrondse parking

Wegens een ernstig brandgevaar, besloot de gemeentelijke overheid van Kulmbach in Oberfranken, als eerste stad in Duitsland, een parkeerverbod in te voeren voor elektrische en hybride auto’s in ondergrondse parkings.

Reden: de brand van een auto, waardoor de gemeente meerdere honderdduizenden euro moet ophoesten voor saneringskosten. Weliswaar ging het toen om een benzinewagen, maar de schrik zit er diep in. Vandaar dat e-auto’s met zeer moeilijk te blussen batterijen niet in een gesloten ruimte mogen parkeren.

Mededeling: “Wij kregen de tip van de brandweer dat, eens een e-auto en diens batterij brandt, het blussen meerdere dagen kan duren en bijgevolg de veiligheid van de parking en/of andere geparkeerde auto’s niet meer kan gegarandeerd worden.”

Er circuleren wel degelijk beelden van brandende e-auto’s, die alsof een woedende hogere macht hen leidt, steeds weer vuur vatten. De lithium-ion batterijen moeten gekoeld worden; iets dat normale brandweerwagens niet kunnen uitvoeren. Daarom worden ze ook in speciale waterbaden gedompeld. Daar nog altijd geen effectieve oplossingen door de industrie aangeboden worden om de waterdichte batterijen ter plaatse snel en veilig te blussen, is het niet denkbeeldig dat andere overheden het voorbeeld van Kulmbach zullen volgen.

Stel u nu eens voor dat dit gebeurt in een tunnel, op een brug, tijdens een file, een opstopping, in een nauw straatje, bij de schoolpoort, een ziekenhuis, aan een ladingspaal bij een tankstation… of thuis bij de vermogende ecologisten die een laadpunt in hun eigen garage laten installeren hebben…

2 dagen oud, slechts 300 km op de teller… tijdens het rijden… blauwe flits en luide knal…