Oploevend naar Nordstream 2

Hoe vaart een zeilboot tegen de wind in? - Quora
Tegen de windrichting varen: oploevend, voortdurend over stag gaan…

De Akademik Cherskiy, een Russisch schip dat gaspijpleidingen op de zeebodem legt, normaal gestationeerd in het uiterste oosten van Rusland (zee van Japan), vertrok in februari met bestemming Baltische Zee om de Nordstream 2 verbinding af te werken. Sindsdien lijkt het wel alsof de kapitein elke dag ladderzat is: hij laat zijn schip een spreekwoordelijke zig-zag koers varen waarin ogenschijnlijk geen logica vervat zit.

Ogenschijnlijk. De kapitein verandert doelbewust om de zoveelste dag de koers van zijn schip. Singapore werd Maputo (… het voormalige schilderachtige Lourenço Marques in Mozambique) wegens zgz. onderhoud, hoewel daar geen werf met de technische kennis voorhanden is. De bestemmingshaven verandert hij om te verhinderen dat de VSA sancties hem treffen. Men herinnere zich het lot van de Grace I, de tanker die in opdracht van de VSA op 4 juli door de Britse marine in de Straat van Gibraltar gekaapt werd (zie onderaan). Derhalve wordt de uiteindelijke bestemming van de Akademik Cherskiy niet officieel bekend gemaakt, zodat de VSA geen formele redenen kunnen vinden om het schip op voorhand ergens te onderscheppen bij het doorvaren van smallere – territoriale of internationale – waterwegen.

In werkelijkheid is het een kat-en-muis-spel, is en blijft de uiteindelijke koers onveranderd. Het schip voer uiteindelijk door het Kanaal naar de voor de hand liggende eindbestemming. Het bewoog zich heel de tijd richting Baltische Zee, ongeacht de zig-zag koers, zoals een zeilschip oploevend, van de ene op de andere boeg, tegen de wind in moet varen. De bestemming kan bv. Sint Petersburg of Kalinigrad luiden. Gazproms plan om de Nordstream gaspijplijn af te werken blijft onveranderd: de Akademic Cherskiy, het enige Russische schip met een dynamisch stabilisatiesysteem, dat Denemarken eist om in hun territoriale wateren te mogen opereren, is en blijft ook onveranderd. Het dynamisch stabilisatiesysteem maakt het gebruik van ankers overbodig. Zonder het systeem moet men bij de uitvoering der werken alle 10 m een anker uitgooien.

Zondag ll. veranderde het schip nogmaals zgz. van koers. Als bestemmingshaven werd Aberdeen afgewisseld met Nakhodka (… de vertrekhaven…) . Daarvoor luidde de bestemming Las Palmas, Spanje. Het schip voer helemaal rond de Kaap van de Goede Hoop (Z.A.) (ETA eind maart) i.p.v. de kortere, snellere route door het Suezkanaal te gebruiken. Duurder? Misschien zelfs dat niet, vermits de brandstof intussen veel goedkoper werd en de doorvaartaccijnzen van het Suezkanaal ook niet mals zijn. En de mogelijke entering in de Straat van Gibraltar zal ook wel een rol gespeeld hebben bij de langere vaarroute. Bovendien is er geen haast bij. Het is sowieso raadzamer pas in de zomer te werken. De Akademik Cherskiy kan 2 km pijplijn per dag leggen.

Gazprom houdt nog 2 andere ijzers in het vuur, nl. 2 andere pijplijnleggers, die al ingezet werden om het Russische gedeelte van de Nordstream 2 af te werken en zouden kunnen ingezet worden mits toestemming van de Deense regering daar zij geen stabilisatiesysteem hebben.

Sinds het vertrek van Kahhodka op 10 februari is de Akademik Cherskiy op zee. Het bunkeren en de bevoorrading van levensmiddelen e.d. op zee zal geen probleem vormen. Poetin voorzag in januari dat de Nordstream 2 pijplijn – ten laatste – in het eerste kwartaal van 2021 zal opgeleverd zijn.

U herinnert zich wat eraan vooraf ging: dankzij de VSA sancties (december 2018) besliste de Zwitserse Allseas Group S.A. hun deelname aan de pijplijnlegging op te schorten. Er bleven toen nog amper 160 km over. Nordstream 2 is een gemeenschappelijk project van het Russische Gazprom en vijf belangrijke west-Europese energie concernen. De pijplijn zal tot 55 miljard m3 gas per jaar van Rusland naar Duitsland kunnen doorsluizen, waarmee de momentele capaciteit verdubbeld wordt. In februari maakten Duitse media bekend dat de VSA bijkomende sancties zouden overwegen mocht Rusland zo driest zijn de pijplijn af te werken, waarbij Europese energieconcernen én de mogelijke gasafnemers mee zouden mogen delen in de sanctieszegen.

Volgens de laatste opgeroepen plaatsbepaling van vesselfinder heeft de Akademik Cherskiy het Kanaal achter zich gelaten en bevindt het zich ten NW van Groningen. Wie kunnen de VSA nu nog bevelen het schip te kapen? Dat de Duitsers in hun eigen voet gaan schieten, is hoogst onwaarschijnlijk. Zouden de Denen zo gedienstig willen zijn? In elk geval zijn de Amerikanen niet van plan het blauw-blauw te laten.

Lengtegraad3.53308°
Breedtegraat53.17959°
StatusUnder way using engine
Snelheid9.1 Knopen
Koers24.1°
GebiedNorth Sea

Wordt zonder enige twijfel vervolgd. Alleszins houden wij de Akademik Cherskiy in het oog en u op de hoogte.