Men zegge het voort

Aankondiging FreddyVERKEERSLEIDERS LEGGEN LUCHTHAVEN PLAT  !!!!

Zelden voelde ik me zo onmachtig als vandaag. Toen ik gehoord had wat er vandaag op de luchthaven van Zaventem gebeurde werd ik bijna woest. Het feit dat ik aan dergelijk schandaal niets kan doen maakte me doodtriest. Gedurende de voorbije jaren heb ik enkele malen gewezen op een destijds moedige beslissing van de Amerikaanse president Ronald Reagan die waarschijnlijk de beste president is geweest van de VSA na de oorlog. Reagan was in zijn jongere jaren vakbondsafgevaardigde voor de acteurs van de filmindustrie. Maar hij had verstand en doorzicht. De eisen die hij stelde waren steeds bescheiden en verantwoord. Hij was een verzoener en geliefd door zijn leden en gerespecteerd door de tegenpartij.

Toen hij president werd en er een probleem opdook in de luchtvaartsector waar de verkeersleiders voor een zoveelste maal gingen staken trapte hij op de rem.

Reagan wist dat de verkeersleiders reeds jaren misbruik maakten van hun grote macht door steeds te dreigen de hele luchtvaart stil te gaan leggen. De herhaalde dreigingen hadden hen geen windeieren gelegd. De verkeersleiders verdienden véél méér dan de doorsnee ambtenaren. Ze gingen vroeger met pensioen, hadden méér verlofdagen, méér premies, minder werkuren enz. enz.

Reagan smeet, bij een zoveelste onverantwoorde stakingsdreiging, het hele zootje van de ene dag op de andere aan de deur zonder de minste vooropzeg. De duizenden verkeersleiders konden hun ogen niet geloven. Reagan vorderde alle militaire verkeersleiders op, gaf aantrekkelijke voorwaarden voor diegenen die reeds met pensioen waren om terug te komen helpen, benoemde onmiddellijk al diegenen die reeds op een betrekking stonden te wachten enz. Na enkele maanden liep alles terug normaal en nooit ging er nog één verkeersleider in staking. Al de vroegere verkeersleiders verloren hun betrekking en konden nooit nog voor de overheid gaan werken. Honderden familie drama’s waren het gevolg . Zelfmoorden, echtscheidingen, kinderruzies, verklaringen van onvermogen enz. waren het gevolg van de totaal onverantwoorde eisen van hun vakbond de zogenaamde PATCO.

Vandaag stellen we dezelfde situatie vast in ons land. Onze verkeersleiders genieten van dezelfde bijna onaanvaardbare voordelen zoals destijds in de USA de leden van PATCO.

Véél hoger loon als de meeste ambtenaren, méér verlof, méér premies, minder werkuren, talrijke extra voordelen enz. enz. En toch leggen ze zonder de minste reden onze hele luchtvaart zo goed als plat omdat ze geen enkel van hun verworven en totaal absurde voordelen willen afgeven. Onder de valse bewering in verband met de “grote verantwoordelijkheden” die ze zouden hebben voor honderden passagiers willen ze hun eisen bekrachtigen. Totaal waardeloze verklaringen. Wat moeten de treinbestuurders die soms rijden met treinen met 1000 passagiers dan niet zeggen of eisen? Wat moeten de gezagvoerders van cruise schepen met 3, 4 of 5000 passagiers dan niet kunnen eisen? De hele situatie is totaal onaanvaardbaar en tienduizenden passagiers zijn het slachtoffer en aan de faam van ons land wordt enorme schade aangebracht. Zoals destijds Van den Boeynants zei: trop est trop! Genoeg is genoeg!

Daarom hopen we dat er bij ons ook een verantwoordelijke kan gevonden worden die de moed heeft zoals destijds president Reagan.

Geef al die verkeersleiders 24 u tijd om snel aan het werk te gaan en dankbaar te zijn voor al de voordelen waarvan ze dankzij alle belastingbetalers kunnen genieten.

Indien ze volharden ONMIDDELLIJK en zonder de minste vooropzeg AAN DE DEUR. Nooit nog een kans om voor de overheid te werken en een proces aan hun broek om solidair met de andere stakers alle veroorzaakte schade te vergoeden.

Dat zou de beslissing zijn van Freddy Van Gaever indien hij de politieke macht zou hebben om dit probleem op te lossen.

Men zegge het voort,

Freddy Van Gaever, 13.04.2016

27 gedachten over “Men zegge het voort

  1. lulkoek !!
    onze Fred weet niet waarover het gaat !!!
    de franse militairen deden dat ook – gevolg “mid-air collision” !!!

    • Filip Van Rossem(Sabena) werd destijds ook bespuwd.
      Ik volg u radareke en verbaast me keer op keer hoe weinig inzicht
      politici hebben.
      De overheid is compleet de mist ingegaan met zich niet aan de gemaakte afspraken(onderhandelingen) te houden, bovendien kun je het gegeven tijdstip overheid sterk in vraag stellen mij lijkt dit lijkenpikkerij.
      Verkeersleiders luchthavens hebben een erg verantwoordelijke
      job, qua veiligheid kan dit tellen, en dat laatst moet primeren, niet het management dat zich louter baseert op winstbejag.
      Van Gaver zou zich deze bedenking moeten maken de meeste ongelukken gebeuren door onderbezetting, of sub bedrijven met goedkope werkkrachten waar veiligheid niet primeert,vb.Total-Indaver-Doel-Basf-Spoorwegen en Zaventem.
      Verder vindt ik het erg misplaatst dat een politici zich uitlaat over loon en premies, recent moe Vogels.
      Hilarische een voorbeeld figuur Ronald Reagan.
      Toch om Van Gaever tegemoet te komen het is juist,trein-bus en tram zitten op spitsuren dusdanig overvol en dit gegeven op zich is een inbreuk op veiligheid.
      Nooit begrepen wat het VB zag in de goeroe der faillissementen.

      • Succes,realiseer u dat het u kinderen en kleinkinderen zijn die de bijdrage leveren, en scheel van de honger gaan zien.
        Dit is dictatuur.

      • zeker mee 2 Tjenne !maar ‘k ben zeker van da we mee véél meer zullen zijn !!!!

  2. Dit is helemaal geen lulkoek doch gezond boerenverstand.
    Nu was het nochtans het momentum,na de aanslagen op Zaventem,om dit zonder veel bijkomende economische schade uit te voeren.
    Dit kan echter alleen wanneer de betrokkene bereid is om,vooraleer in de comfortzone,te zitten alle persoonlijke consequenties te aanvaarden.
    Ter uitbreiding zou dit eveneens kunnen gebeuren met treinbestuurders die,wanneer het algemeen belang in het gedrang komt,onrealistische en buitenproportionele eisen stellen.

    Vriendelijke groeten.

    • Misbruik van momentum,bovendien is er nog steeds een sociale wetgeving.
      Wat ik hier aan commentaren lees doet onze voorouders keren in hun graf.
      Aanslagen op Zavemtem is geheel ter verantwoording van het politiek beleid,die de kat bij de melk hebben gezet,en dat boeltje moet opgekuist worden dat zijn de economische belangen!

      • @ Gina,

        zie niet direct wat uw voorouders doet keren in hun graf. Misschien een voorbeeldje voor al dat omkeren?
        En bij BASF primeert de veiligheid niet? Ken nochtans een paar werknemers die niets dan lof hebben voor dit bedrijf en vooral voor het feit dat ze hun mensen lang in dienst willen houden.

        • Voor een sociale wetgeving is gestreden, verwijs u naar Daems.
          Wat we heden ten dagen meemaken is ‘sociale dumping ‘waarbij bovendien miljoenen aan subsidies zijn voorafgegaan aan multinationals.

          Basf B.heeft Jan 2015 een brand gehad chemie,men is pas nadien waakzamer geworden, nadat Basf Duitsland reeds vele ‘onverklaarbare’ branden heeft gekend.
          Onder- aannemingen zijn schering en inslag bij multinationals en zelden wordt dit personeel gescreend, doch hebben ze de toegang meestal op zon-en feestdagen, waar een min.aan beveiliging aanwezig is.

  3. Het zal in eerste instantie nuttiger zijn te onderzoeken wie er werkelijk achter deze sabotage(en dus geen staking) schuil gaat. Deze sabotage is dan ook geen toeval.
    Na de aanslag, een nieuwe sabotage. Cui Bono??
    Bij het antwoord op de voormelde vraag komen we terecht bij de vijanden van de Zaventemse luchthaven. Vijanden die deze luchthaven willen klein krijgen.
    Zie ook de problematiek van de vliegroutes!!
    Dit alles illustreert dan ook het belang van de instandhouding en verdere uitbreiding van de luchthavens van Deurne en Oostende, wil Vlaanderen niet volledig afhankelijk worden van de Waalse luchthavens.
    Zoals steeds zijn dergelijke incidenten niet te wijten aan het “toeval”(sic) maar wel aan verborgen agenda’s die in volle uitvoering zijn.

  4. Als deze acties het splitsen van den belgique zou kunnen bespoedigen -omdat toeristen en zakenmensen Bye, Bye Belgium zeggen en hello Antwerp, Ostend en Flanders- voor mij niet gelaten.

    • Het wordt tijd dat VL haar op de tanden krijgt met Wallonië dat decennia geleid werd door een schandpartij, momenteel worden heel wat vluchten omgeleid via Charleroi.
      Herinner u de aanslag Egypte-Russisch vliegtuig en boycot Sharm-el-Sjeik.Economich(toerisme) een topper.
      Vakantie bestemmingen konden nog enkel via Marsa-Alam een oord dat economisch aan de grond zat.
      Is Charlerloi veiliger dan Zaventem?

  5. Wat wil Gina bedoelen met “goeroe der faillissementen”? behoort zij ook tot het soort anonieme roddelaars die het internet misbruiken om leugens te verspreiden? Bah!

    • @ Freddy,

      antwoorden op vragen moet je hier in het algemeen niet verwachten.

      • Het heeft ook weinig zin,
        Wat baat kaars en bril dat den uil niet zien wil

    • Neen, dit is mijn stelling over u.
      U veroordeeld klakkeloos en stigmatiseert steeds diegene die gebruik maken van ( verworven) sociaal recht.
      In deze betreffende problematiek gaat het over een onderbezetting langdurige zieken waar geen vervangen voor is, de verkeersleiding nam dit steeds vrijwillig op zich, maar door het hoge aantal zieken waren een geen vrijwilligers meer,en vulde de directie zelf de plaatsen in, wat maakte dat na 11dagen shift, diezelfde werknemers continue zijn wat de veiligheid piloten en passagiers in’t gedrang brengt. Dit is onverantwoord van een directie die bovendien het gebeuren Zaventem hierbij trachtte uit te buiten.
      U verwijst met veel tamtam naar R.Reagan,wel van de 400 kandidaten in opleiding zijn er amper 20 geslaagd, en verder heeft men voldaan aan de Europese richtlijnen wat maakt dat de verkeersleiding Zaventem momenteel de goedkoopste is van gans Europa.
      Wat mij enorm stoort aan u is uw eenzijdigheid, werknemers van allerlei staan krom van inleveren en worden naar willekeur gedumpt dit na een staat van dienst 38 jaar en vervangen door goedkoop aangespoeld tuig. Dergelijke ontslagen raken nooit meer aan bak.
      Ikzelf ben absoluut geen voorstander van syndicaten en den baas is voor mij gene smeerlap, maar we moeten de kerk in’t midden houden nietwaar Freddy.
      Kleine opmerking, zo anoniem ben ik niet, ben een redelijk trouw beestje.

        • Men heeft niet gegijzeld, men heeft dé bestaande procedure nageleefd!

          • Plotseling ziek… een ‘procedure’? Had ik vroeger eens aan mijn baas moeten zeggen. Ik zou geweten hebben waar het gat van de timmerman was.

          • Neen dat is niet juist,er was onderbezetting door langdurige zieken,die niet meer vrijwillig konden worden opgevangen.
            De procedure richtlijnen inzake veiligheid heeft men nageleefd,
            Kort samengevat , een luchthaven, piloten hangen af van verkeersleiders en wanneer deze door personeelsgebrek de veiligheid niet meer kunnen garanderen moet de luchthaven sluiten,dat is verantwoording nemen- met een bestaande opgestelde procedure.
            De overheid maakte de procedure de verkeersleiding leefde ze na!

          • Blijf het raar vinden dat ze de daarop volgende dag allemaal miraculeus hersteld waren. Zaventemvirus?

Reacties zijn gesloten.