Kinderarbeid in Turkije

<br />
Haselnüsse: Diese stammen mit großer Wahrscheinlichkeit aus der Türkei. Rund 70 Prozent der weltweiten Produktion kommen von dort<br />
Turkije is de grootste hazelnotenproducent ter wereld: 70% van heel de wereldproductie komt er vandaan.  De hazelnootpluk lukt slechts met de hulp van kinderen.

Bij het oogsten worden er twee ogen dichtgeknepen.  Koerdische zwerfarbeiders worden honderden kilometers van Oost-Anatolië naar de oogstgebieden aan de Zwarte Zee gebracht.  De arbeidsvoorwaarden zijn lamentabel.  Soms is er zelfs geen zuiver drinkwater ter beschikking.  Douchen – logisch als er geen water is – en toiletten al helemaal niet.  Kinderarbeid is niet verboden.  De choco-hazelnootpasta toont weliswaar een lachend kindergezichtje, maar wil niet weten dat er een werkend kind achter schuilt.  De seizoenarbeiders zijn gedwongen hun kroost mee te nemen voor hun tijdelijke baan; vanzelfsprekend helpt die mee bij het oogsten.

De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens.  Drie jaar geleden hebben Turkse en internationale NGO’s de slechte voorwaarden, ondermaatse lonen en de kinderarbeid aan het licht gebracht.  Nestlé heeft toen een intentieverklaring gepubliceerd waarin het levensmiddelenconcern beloofde ten laatste in 2015 de kinderarbeid – helemaal – te willen afschaffen.

En concurrent Ferrero kondigde in 2012 aan de ‘dialoog met de Turkse overheid te willen intensiveren’ om de situatie tegen 2015 te verbeteren.
Concreet is er niets veranderd.  De lange ketting van boom tot bij de verbruiker stelt een probleem.  Een boer verkoopt zijn hazelnoten aan een tussenhandelaar, die ze  doorverkoopt aan een firma, die de noten knakt.  En dan worden ze dikwijls nog geroosterd of anders verwerkt.

Door de verschillende productiestadia is het zeer moeilijk de herkomst – de boomgaarden – terug te vinden.  Bovendien betekent de hazelnootoogst voor de seizoenarbeiders slechts een tussenhalte.  Tevoren is er de kersenoogst, nadien is er de abrikozen- en katoenoogst.  De hazelnoten zijn weliswaar rijp tijdens de Turkse schoolvakantie maar doordat de kinderen samen met hun ouders maandenlang onderweg zijn – van de ene oogst naar de andere – missen ze een behoorlijk groot aantal lesdagen.Volg bruggetje naar video.

De oplossing?  De Gutmenschenindustrie meent dat we hen ter plaatse, in hun woonplaats, moeten helpen door hun levensstandaard op te krikken en ze niet meer hoeven te zwerven van de ene naar de andere oogstplaats.

En wat moeten de Turken dan met de hazelnoten?  Met de kersen?  Met de abrikozen?  Met het katoen?  Heeft de EUSSR een oplossing paraat? Misschien kunnen we de Russen uitnodigen ze zelf te komen plukken…

FT

Die WeltKinderarbeid hazelnootpluk

 

16 gedachten over “Kinderarbeid in Turkije

  1. In heel die Oosterse wereld zit geen evolutie. Akkoord, bij ons trokken veel kinderen tot midden de jaren 1950, op hun twaalf jaar, na het lager onderwijs de fabriek in. ( Wie meer geluk had leerde een vak bij een vakman, werd loodgieter, smid, schrijnwerker, schilder, behanger enz wat ik tot op de dag van vandaag nog niet zo slecht vond. Het overtrof de huidige schoolse beroepsopleiding.) We zijn daar vanaf gestapt. Maar die hele Oosterse wereld is daar niet in gevolgd.
    West is West
    and
    East is East
    and they will never meet…until? (Kipling)

  2. Wat een onzin, Anna Bijns. Lees het stuk nog eens. Het gaat hier om Koerdische plukkers die hun kinderen dwingen mee te gaan en te plukken. Het is een noodzaak uit armoede. Veel Koerdische kinderen gaan sowieso niet naar school, want daar moeten ze Turks leren. Dus houden ze hun kinderen maar thuis en laten ze ze werken op het land. Als hazelnotenteler weet ik waar het over gaat. Je belt naar een contactpersoon, zegt dat je 4 plukkers nodig hebt tussen die en die maand, en dan komen er ineens hele famillies voor je deur slapen. Dat is niet wat je hebt gevraagd, niet wat je verwacht! Maar je plukkers wegsturen kost je je oogst van een jaar, duizenden euro’s kwijt… Iedereen zit gevangen in de armoede van de Koerdische gezinnen. Het is niet zo dat de telers in Turkije (iig niet in de hazelnotenteelt) specifiek kinderen aan het werk zetten. Ze hebben echter ook niet het geld om voor al die kinderen de benodigde onderdak en scholing te bieden. Enkel de grote telers kunnen dat betalen. De Turkse overheid moet investeren in Koerdisch gezinsleven, zodat de Koerden beter begrijpen hoe belangrijk hun kinderen zijn enzo.. En ze moet de telers helpen om de plukkers beter onderdak te kunnen geven.

    • Dank voor de toelichting, Ihsan. In onze maatschappij is het moeilijk zich een beeld te geven van de achtergrond.

    • 1- ik stel vast dat het om Koerdische plukkers en hun kinderen gaat.
      Ik heb over het Oosten gesproken, wel de Koerdische gebieden liggen voor een Europeaan in het Oosten.
      2- die Koerdische kinderen gaan sowieso niet naar school want daar moeten ze Turks leren.
      Mag ik daaruit afleiden dat Koerden, net zoals Vlamingen in het verleden, niet in hun taal onderwezen worden?
      3- de plukkers wegsturen kost je geld.
      Mag ik ook daar uit afleiden dat de overheid niets onderneemt tegen die kinderarbeid? In Limburg zijn er ook fruitplukkers en onze overheid nam wel maatregelen tegen illegale toestanden, waarbij volwassenen en geen kinderen betrokken waren, ook al kostte dat de fruittelers geld.
      4- voor het overige ben ik ervan overtuigd dat in Turkije een degelijk onderwijs systeem bestaat, onder het toeziend oog van de foto van de Ataturk. Zoals wij onder het toeziend oog van onze, bijna zalige, koning Boudewijn school liepen.
      5 – voor het overige blijf ik bij mijn stelling, door de veelvuldige informatie die we kregen, in Azië en het Afrikaans continent wel degelijk kinderarbeid en kindsoldaten bestaan en dat : East is East en West is West, is en blijft until?

      • “2- die Koerdische kinderen gaan sowieso niet naar school want daar moeten ze Turks leren.
        Mag ik daaruit afleiden dat Koerden, net zoals Vlamingen in het verleden, niet in hun taal onderwezen worden?”

        Nee, zij krijgen ook Koerdisch op school. Als ze geld genoeg hebben om naar een private school te gaan krijgen ze zelfs IN het Koerdisch les.

        “3- de plukkers wegsturen kost je geld.”
        Het kost je niet alleen geld, het kost je je levensonderhoud. Voor veel mensen is dit hetgeen waardoor ze net rond kunnen komen. Fruittelers in Nederland staan in geen vergelijking met arme semipastorale bergbewoners in Turkije. Doet de overheid er iets tegen? Jawel, maar niet genoeg! In de afgelopen jaren is geld vrijgemaakt voor kleine boeren om voorzienningen als een toilet en douche aan te leggen.

        ” 4- voor het overige ben ik ervan overtuigd dat in Turkije een degelijk onderwijs systeem bestaat”
        Nergens op gebaseerd. Turkije heeft veruit het slechtste onderwijssysteem van Europa. Ataturk is lang geleden overleden, en inmiddels is het seculiere onderwijs praktisch verdwenen..

        “5 – voor het overige blijf ik bij mijn stelling, door de veelvuldige informatie die we kregen, in Azië en het Afrikaans continent wel degelijk kinderarbeid en kindsoldaten bestaan en dat : East is East en West is West, is en blijft until?”

        Al die domme vooroordelen toch…

        In Nederland is ook kinderarbeid. Ik heb als 11 jarige voor 2 gulden 50 zwart gewerkt in de supermarkt als vakkenvuller en magazijnmedewerker..

  3. Hallo Anna Bijns,
    Citaat (Wie meer geluk had leerde een vak bij een vakman,,Het overtrof de huidige schoolse beroepsopleiding.) We zijn daar vanaf gestapt. Maar die hele Oosterse wereld is daar niet in gevolgd.)en hoe zit het dan wel in Duitsland?
    ik woon toevalig hier!
    J.B.

    • Kann auch nichts dafür, dat het oude systeem van Lehrling, Gesell und Meister om zeep is gegaan. Schade. We hadden betere ambachtslui gehad want tenslotte heeft een ambacht een gouden bodem. Vraag het eens aan Merkel hoe ze dat gaat oplossen.

      • Dat systeem bestaat nogsteeds min of meer in Duitsland. Het was een goed systeem, maar niet voor minderheden. Daarom is het goed dat ze het gaan hervormen, want de integratie verliep in Duitsland erg slecht vergeleken met buurlanden als Nederland en Frankrijk. Nederland heeft ook weer specifieke problemen in het onderwijs, waarvoor we van Duitsland willen leren.

        • ‘Lehrling, Gesell, Meister’ een systeem dat niet alleen in Duitsland maar in ALLE Germaanse landen in voege was.
          Uw opmerking ‘het was een goed systeem maar niet voor minderheden’ leidt naar het eindpunt en zegt inderdaad wat al decennia in onze landen plaats vindt. We schaffen een goed systeem af want de minderheden zijn daardoor benadeeld. Die minderheden hebben zich in onze politiek ingewerkt en hebben een vinger in de pap bij datgene wat gepromoot of afgeschaft dient te worden. Het is niet eens hun fout, ze zouden daar niet in geslaagd zijn mochten er geen internationale verborgen agenda’s bestaan hebben waaraan eigen volksparasieten hebben meegewerkt..
          Ik haal het niet in mijn hoofd om mij in Turkije op politiek gebied te gaan moeien, in de veronderstelling dat ik dat al kon, willen ze een kalifaat? Voor mij niet gelaten. Willen ze een nieuwe Ataturk? Mij goed. Maar wat mij niet bevalt is dat volksvreemden, in mijn land, de mogelijkheid krijgen om hier de wetten mee te dicteren. En mocht u van uw land, Turkije, houden dan denk ik dat u mij niet anders dan gelijk moet geven.

    • Het moet je daar wel bevallen, want in een later bericht van jou las ik dat je gepensioneerd was en niet meer gebonden aan een job, dus vrij om terug te keren. In welk van die Duitse Länder woon je?

  4. Als meisjes van zes mogen trouwen en het huwelijk op negen jaar mag ‘geconsumeerd’ worden, waarom zou je dan met twaalf jaar geen fruit mogen plukken? Die Koerden zijn trouwens vriendelijke mensen. Toen ik aan de Turkse Riviera stopte aan een boomgaard om de weg te vragen, kreeg ik prompt tien rijpe perziken cadeau.

    • In Turkije mag je altijd fruit plukken van de bomen die langs de weg staan, heeft niet te maken met Koerdisch of Turks zijn, dat is deel van de Osmaanse cultuur, dat je reizigers altijd goed verzord en van eten voorziet. In Turkije geld trouwens ongeveer dezelfde huwelijkswetgeving als in Nederland, behalve dan dat het in Turkije al decennia verboden is om met eerste neven- of nichten te trouwen, terwijl dit in Nederland pas een paar jaar geleden is verboden. Ik weet niet waar je je fantasie vandaan haalt dat je met kinderen van 6 mag trouwen en van 9 mag ..

  5. ‘Lehrling, Gesell, Meister’ een systeem dat niet alleen in Duitsland maar in ALLE Germaanse landen in voege was.>>>en noch steeds onveranderlijk in voege is<<<<

    J.B.

    • Ik denk het niet, waar vindt je nog een iemand van 12 jaar die uitsluitend in de leer gaat bij een goed ambachtsman? Een componist? een kunstschilder? Wat heeft Van Gogh geleerd op de academie in Antwerpen? Hij kreeg er een onvoldoende en vertrok.

Reacties zijn gesloten.