Hoog spel met de honger (2)…

… en met uw lichtgelovigheid…

U was toch ook van mening dat heel Afrika en verschillende ontwikkelingslanden wanhopig op de scheepsladingen uit Oekraïne zaten te wachten? Blijkbaar valt dat nogal mee. De geladen vrachten bestonden grotendeels uit dierenvoeding en zonnebloemproducten. De in het kadertje opgelijste gegevens hebben we geplukt van de VN-webstek – we gaan ervan uit dat ze correct zijn. Hongerig Afrika heeft blijkbaar geen prioriteit; de bestemmingen zijn het V.K., Ierland, Iran, Turkije, Italië, China, Korea….

  • *De Razoni, het eerste schip dat triomfantelijk de haven van Odessa achter zich liet, heeft uiteindelijk een koper voor de maisvracht gevonden in … Turkije! Wie hierin geen doorgestoken kaart ziet, is ziende blind. (zie artikel onderaan)
  • **De Brave Commander kreeg op de VN-lijst nog geen bestemming toegekend; het schip zou, volgens info van diverse media, op weg zijn naar Ethiopië. T.t.z. het graan moet naar Ethiopië, gelost wordt in Djibouti, waar de vracht overgeladen wordt. Eigenlijk is dit allemaal heel eigenaardig. De Brave Commander zou door de VN gecharterd zijn in het kader van het World Food Programme. Waarom vullen ze de bestemming dan niet in? Is er een open lijn naar Oekraïne om te bieden?
  • *** De Petrel S ligt volgens de responder nog steeds in Chornomorsk. Bestemming: onbekend. Wachtend op de hoogste bieder?

Ook andere schepen hebben volgens de VN nog geen (bekende) bestemming; o.a. de Fulmar S, die momenteel voor anker ligt in de Bosporus (wachtend op wapencontrole? en/of hoogste bod?) En de Osprey S, die twee dagen geleden in de haven van Chornomorks aankwam. Bestemming?

Het is/was niet ongebruikelijk dat schepen, beladen werden met een marktgevoelige lading een nep-bestemming opgaven bij het laden, dat ze onderweg trager voeren of rondjes draaiden, op rede voor anker gingen, wachtend op het hoogste bod én de uiteindelijke bestemming. Dàt het nù, waar volgens de media en de VN de honger toeslaat bij de “meest kwetsbare landen”, ook nog volgens de financiële spelregels gebeurt, is toch iets waarbij een kritische journalist/politicus vragen zou moeten stellen.

Vessel Movements
Port Name Country Commodity Tonnage Departure
Odesa RAZONI TBD Corn 26,527 1 Aug 2022*
Chornomorsk ROJEN UK Corn 13,041 5 Aug 2022
Odesa NAVI STAR Ireland Corn 33,000 5 Aug 2022
Chornomorsk POLARNET Türkiye Corn 12,000 5 Aug 2022
FULMAR S Ukraine
OSPREY S Ukraine
Chornomorsk GLORY Iran Corn 66,084 7 Aug 2022
Chornomorsk MUSTAFA NECATI Italy Sunflower oil 6,000 7 Aug 2022
Chornomorsk STAR HELENA China Sunflower meal 45,000 7 Aug 2022
Odesa RIVA WIND Türkiye Corn 44,000 7 Aug 2022
Chornomorsk ARIZONA Türkiye Corn 48,459 8 Aug 2022
Yuzhny (Pivdennyi) SACURA Italy Soya beans 11,000 8 Aug 2022
Chornomorsk OCEAN LION Republic of Korea Corn 64,720 9 Aug 2022
Chornomorsk RAHMI YAGCI Türkiye Sunflower meal 5,300 9 Aug 2022
BRAVE COMMANDER Ukraine**
PETREL S Ukraine Sunflower meal***
Chornomorsk SORMOVSKIY 121 Türkiye Wheat 3,050 12 Aug 2022
Yuzhny (Pivdennyi) STAR LAURA Iran Corn 60,150 12 Aug 2022
Total 438,331