Financieel racisme in de autoverkoop

Financieel racisme in de autoverkoop

U herinnert zich misschien nog dat autoverzekeringen voor vrouwen goedkoper waren dan voor mannen.  Tot dit niet meer mocht wegens discriminatie op basis van geslacht.  Jeugdige chauffeurs kunnen ook een hogere premie moeten betalen dan ervaren autobezitters.   Een verzekeringsmaatschappij is niet geïnteresseerd wie zich een wagen aanschaft en  achter het stuur kruipt, maar wel in het risico dat hij/zij/xxx vertegenwoordigt. Dat het risico de hoogte van de premie bepaalt is logisch, maar ook in het land b werd van dit uitgangspunt afgestapt.  Onze brandverzekering werd duurder want we delen met z’n allen de kost voor het risico op overstroming, ook al woont u bovenop een heuvel of in een appartement op de vijfde verdieping.

Zo ook bij de autofinanciering van Honda in de VSA.  Als een klant geïnteresseerd is in een auto, dan kan hij de aankoop gespreid betalen.  Bij voorkeur gebeurt dit via de eigen kredietmaatschappij van het resp. automerk.  De aangerekende rente bij Honda Finance USA heet de “risk based  interest rate” (rente gebaseerd op het risico), die normaal gezien  bepaald wordt door de kredietwaardigheid van de koper.

En daar nijpt het schoentje, want wat bleek?  De Japanse autoproducent had vastgesteld dat het terugbetalingsrisico van niet-blanke klanten (zwarten, Latino’s, Aziaten of afkomstig uit de Stille Zuidzee-eilanden) hoger ligt dan dat van de blanke autokoper.  Om het risico te compenseren werd aan deze groep een hogere rente berekend voor het afbetalingsplan.

Moeten we er een tekening bij maken?  Honda was gewoon door ervaring rijker armer geworden, moest – in het beste geval – auto’s in beslag laten nemen met alle daaraan verbonden problemen en lagere herverkoopwaarde, en dat risico wilden ze voor een stuk doorrekenen aan de koper.

Mag niet, oordeelde het Ministerie van Justitie op vraag van het CFPB, Consumer Financial Protection Bureau (verbruikers beschermingsorganisatie).  En trok daarbij alle registers open, want Honda werd bovendien veroordeeld tot het terugbetalen van een totaal van 24 miljoen dollar wegens “geleden schade”.   Honda moet ook 1 miljoen dollar in een scholingsfonds steken dat de klanten een financieel opvoedingsprogramma moet aanbieden, speciaal voor de gediscrimineerde doelgroepen.  De voorzet werd gegeven in 2013 waarbij de wetgeving op gelijke kredietkansen, de  Equal Credit Opportunity Act, ingeroepen werd.  Deze moet discriminatie omwille van ras of oorsprong voorkomen.

Het Ministerie van Justitie gaat ervan uit dat andere merken en financieringsmaatschappij de boodschap vonnis begrepen hebben en in de toekomst aan alle autokopers, ongeacht ras of afkomst, dezelfde aankoop- en financieringsvoorwaarden zullen aangeboden worden.

FT