Als de gasprijs te laag wordt…

… dan blijven LNG-tankschepen op zee dobberen in afwachting van hogere prijzen!

Het Handelsblatt wist gisteren te melden dat een vloot van meer dan 30 LNG-tankschepen voor de West-Europese havens blijft dobberen in afwachting van meer opbrengst voor hun lading vloeibaar gas.

Met een schildpadsnelheid van ca. 3 knopen dobbert de „Seishu Maru“ sinds dagen tussen Den Haag en Rotterdam op de Noordzee. Het 288 m lange schip heeft als vracht vloeibaar aardgas, LNG, die sinds de Oekraïne-oorlog en de hiermee verbonden sancties stroom en warmte naar Europa moet brengen. Op “Vesselfinder” wordt er zelfs geen bestemming medegedeeld. Pas als je de afgelegde route raadpleegt vind je de positie ter hoogte van Den Haag, met als datum 31.10.22. De vraag naar LNG is hoog maar het schip heeft geen haast om de welgekomen lading te lossen.

Zeevaartexperten hebben een soortgelijk vaargedrag vastgesteld bij de LNG-tankschepen „Grace Dahlia“ dagenlang dobberend op zee voor Funchal (Madeira) – intussen gesitueerd nabij Jerez, Z-Spanje, met zgz. bestemming Cadiz (met vraagteken), de „Shinshu Maru“ in de buurt van Noord-Portugal – met bestemming noord-westen Europa – of de „Rudolf Samoylovich“ – “wachtende op orders”, boven Noord-Noorwegen.

Vortexa, het Londense energiemarkt-analysebedrijf, stelde vast dat er zich zo meer dan 30 LNG-tankschepen voor de Europese kusten en havens bevinden. Ze varen met een traagheid van 3 à 8 knopen, zelfs niet op halve kracht.

De reden kan u zelf wel bedenken. Als het aanbod groter wordt, dan zakt de verkoopprijs. Dus is het lucratiever de levering uit te stellen door de tankers op zee te laten wachten op een stijgende prijs. De “Great Reset”, allemaal even arm, behalve de elite, is in volle uitvoering.

Er wordt dik met onze voeten en met ons geld gespeeld.

Flüssiggas: LNG-Tanker gestoppt – Gashändler warten auf besseren Gaspreis