Achter de coulissen van Facebook

“Ik ben niet bij Facebook en ik rook niet. Wat die met elkaar te maken hebben?” Marc Benioff (56), baas van het softwarebedrijf Salesforce, verklaarde Facebook ooit voor even gevaarlijk als sigaretten. “Je geraakt eraan verslaafd, ze zijn niet goed voor je, er zijn te veel parallellen.”

Aantal verslaafden wereldwijd: 1.7 miljard rokers – 2.8 miljard Facebook-gebruikers, waardoor het in 2004 opgerichte Facebook met voorsprong het grootste sociale netwerk is.

New York Times-journalistes Sheera Frenkel end Cecilia Kang, in hun pas verschenen boek “Inside Facebook – the ugly truth”, waarin ze duizend uur gesprekken met meer dan 400 personen verwerkten samen met interne e-mails en memo’s van het hoogste niveau:

“Tijdens Facebooks 17-jarig bestaan werden de enorme winsten steeds weer op kosten van de privésfeer van de gebruikers, de veiligheid en integriteit der democratische systemen gemaakt.”

Toen Mark Zuckerberg (37) samen met andere studenten in Harvard een contactnetwerk voor het internet ontwierp, kon hij het snelle succes zelf bijna niet geloven. Hij schreef aan een vriend: “De mensen vertrouwen mij – ik weet niet waarom – complete idioten.” Daar het sociale medium gratis diende te zijn, verbond hij het met een voortdurend groeiende reclametrommel. Hiervoor lokte hij in 2008 Sheryl Sandberg (51) weg bij Google. Twee totaal andere strevers: enerzijds de creatieveling, die tot laat in de nacht programmeert, anderzijds de uitvoerder, die om 21.30 u naar bed gaat en alles in goede banen leidt.

De gigantische geldmachine geraakt omwille van de enorme omvang regelmatig in de problemen. In 2016 door Russische hackers tijdens de verkiezingsstrijd voor het presidentschap. In 2018 door het diefstal van bestanden door Cambridge Analytica. “Ironisch maar waar, de hackers gebruiken Facebook op de manier dat ze bedacht werd: ze verbinden zich met mensen overal ter wereld en chatten met hen over gemeenschappelijke interesses, richtten Facebook-groepen op en gebruiken deze om hun gedachtengoed te verspreiden,” schrijven Frenkel en Kang. “Facebook maakt het hen gemakkelijk hun doelpubliek te bereiken.”

Beide journalistes – Frenken en Kang – tonen tot in alle details aan dat de schandalen in het bedrijf vroeg bekend waren, echter de leiding niet bereikten. En zodra Zuckerberg erover hoort, houdt hij vast aan de vrije meningsuiting, gesteund door Sandberg die zegt: “Als er een foutieve informatie geplaatst wordt, dus iets dat überhaupt niet kan, dan wissen wij die niet, omdat wij vinden dat de vrije meningsuiting verlangt dat foutieve informatie uitsluitend en alleen door juist informatie man bestreden worden…”

Ach… wie gelooft wordt zalig! Het tegendeel wordt dagelijks bij Facebook bewezen. Facebook houdt vast aan de eigen waarheid en censureert gewoon anders denkenden.

Rezension Frenkel/Kang, «Inside Facebook», S. Fischer – Blick