Wie betaalt het gelag?

Wie betaalt het gelach gelag?

We kunnen er inderdaad mee lachen.  Hebben we al gedaan op 28.12.2013.  De klimaatterroristen, die de opwarming van de aarde moesten onderzoeken, werden geveld door het ijs.  Het onderzoeksteam AAE werd verondersteld propaganda te kunnen leveren tegen de industrialisering, die onze planeet om zeep helpt, en een bewijs dat de polen aan het wegsmelten zijn.

De redders kwamen ook vast te zitten.  We gaan heel het verhaal niet uit de doeken doen; zelfs de meest politiek-correcte zenders hebben erover gerapporteerd, al bleef hun leedvermaak goed verborgen onder sympathie en medegevoel voor de dappere koutrotseerders

opwarming aarde2

Klik voor een grotere opwarming

En dan stelt zich de vraag: wie gaat dat betalen?  Meerdere helikopers en schepen werden voor de redding van de ‘wetenschappers’ en de ‘toeristen’ naar Antarctica gestuurd.
Uiteindelijk kwam er een luchtbrug aan te pas.  Als kinderen tijdens een schooluitstap, zo blij waren de deelnemers van de Antarctica-expeditie verleden donderdag toen ze – eindelijk – naar de helikopter konden stappen.  Na negen dagen in het ijs konden ze het vastgevroren schip Akademik Shokalskiy niet snel genoeg verlaten.

Wie zal dit grapje betalen?  Was hun ‘uitstapje’ echt nodig?  Was er zelfs sprake van schuldig verzuim?  Australische media schatten de prijs van de reddingsactie op meerdere miljoenen dollar.
De kosten voor zoek- en reddingsacties worden door de Australische maritieme veiligheidsautoriteit AMSA  gedragen, maar daarin zouden niet de rekeningen van de ijsbrekers begrepen zijn.

Het internationaal verdrag voor de bescherming van menselijk leven op zee (SOLAS) verplicht schepen op zee (internationale wateren) op noodoproepen onmiddellijk te reageren.  Normaal gezien kan de eigenaar van het in nood zijnde schip later de rekening gepresenteerd krijgen.

De Shokalskiy vaart onder Russische vlag.  De Australisch-Aziatische Antarctisexpeditie 2013/14 (AAE) heeft het schip gecharterd.  In het chartercontract zou de verantwoordelijkheid  voor reddingsacties nader omschreven moeten zijn.  Drie ijsbrekers veranderden sinds kerstavond hun koers om de Akademik Shokalskiy hulp te verlenen.

Het Franse schip haakte als eerste af wegens de uitzichtloze situatie en werd van haar hulpplicht ontslagen.  De twee ijsbrekers, Snow Dragon uit China, en de Aurora Australis uit Australië, zagen zich verplicht dagenlang hun eigen werk te onderbreken.
Volgens Australische media kost de Aurora alleen al bijna 40.000 euro per dag.  Beide schepen waren onderweg naar belangrijke opdrachten.  De Aurora was net bezig proviand en wetenschappelijke apparaten te lossen aan het Australische antarctisstation Casey toen de noodoproep binnenkwam.  Het schip zag zich gedwongen het lossen te onderbreken om zich naar de noodplek te haasten.

Bij dat station zijn ze alles behalve gelukkig met de situatie.  Het programma zou op korte en lange termijn enorme gevolgen hebben en men veronderstelt dat de Franse en Chinese collega-Antarctica-onderzoekers dezelfde klachten delen, nadat hun ijsbrekers omgeleid werden.  Onderzoekprojecten liggen stil of dreigen in het water (euh …ijs) te vallen want hun benodigde materiaal bevond zich aan boord van de Aurora.  Wegens de extreme weersomstandigheden kunnen ijsbrekers de onderzoekstations slechts in de korte antarctische zomer bereiken.  Dan telt elke dag.
En toch blijven de klimaatterroristen volharden in de boosheid.  Of beter gezegd: ze ontkennen alle aantijgingen en spot.  Volgens woordvoerder klimaatprofessor en wereldverbeteraar Chris Turkey zijn ze een slachtoffer van hun eigen experiment.  Hij blijft erbij dat het smelten van het ijs de oorzaak is van de grote massa bevroren ijs.

Als dat geen sluitende bewijsvoering van de opwarming van de aarde is! En als toemaatje: “we waren slechts op de verkeerde plaats op het verkeerde tijdstip.”

Humoristen, satiristen, realisten, sceptici en mensen met een slecht karakter wereldwijd konden het niet beter verzinnen.  Misschien moeten ze eens een studie ondernemen over het verdrinkingsgevaar van een olifant in een viskom.

Van uw Golfbrekers-onderzoeksteam: Wes Hardin en Floriaan Terbeke

Opvarenden poolschip opnieuw gestrand

Magisch links denken

3 gedachten over “Wie betaalt het gelag?

  1. Beste Wes en Floriaan,
    Het onderzoek dat jullie voorstellen (olifant/viskom) kan misschien door jullie uitgevoerd worden. Heel belangrijk, zorg eerst voor subsidies. Ik ben mij er van bewust dat jullie zich met meer belangrijker zaken bezig houden, maar het is dan ook weer een manier om op andermans kosten jullie eens te gaan amuseren. Want daar komt het tenslotte bij al die onderzoekers op aan. Ze doen zwaar gesubsidieerd “onderzoek” waar de gewone sterveling nooit iets van af weet, laat staan de resultaten te zien of te horen krijgt. Ik ben er van overtuigd als die “onderzoekers” eerst zelf moesten werken om hun projecten te financieren dat er aardig wat minder avonturiers er op uit zouden trekken. In dit geval zal het er op uit draaien dat de een of andere overheid dit grapje gaat betalen, wat er op neer komt dat de belastingbetaler er zal voor opdraaien. Hoe linkse roodgroene rakkers dit altijd gedaan blijven krijgen is mij een raadsel. Ze hebben hun mond vol over de opwarming van de aarde door co2 uitstoot. Ik vraag mij af hoeveel co2 uitstoot er geproduceerd is voor deze reddingsactie? Misschien kan een gesubsidieerd onderzoek hierin duidelijkheid scheppen? Welke roodgroene rakker biedt zich hier voor aan?

      • Ik zou zeggen voor beide, hoewel men voor het onderzoek rapper gegadigden zal vinden dan voor financiering.

Reacties zijn gesloten.