U hoeft niet meer zelf te denken

Eine Werbeagentur aus Deutschland löst mit einer neuen Technologie Befremden bei Bahnfahrern aus. (Screenshot)U hoeft niet meer zelf te denken

Bij het leunen  tegen een treinraampje krijgt u reclameboodschappen door uw hoofd gezonden.  Daarbij worden trillingen via uw schedel naar uw gehoorgang geleid met een omleiding van het middenoor.  Een Duits reclamebedrijf houdt zich bezig met deze nieuwe technologie, die het begrip “hersenspoeling” akelig dichterbij brengt.

Sky Go audio transmitter

Een Sky Go-prototype, gemaakt door Audiva werd gebruikt om de trillingen te produceren

De nieuwe vorm van reclame-overbrenging lokt controverse uit.  Treinraampjes als transportmedium van boodschappen.  Als je je hoofd ertegen leunt, moeten de trillingen de indruk verwekken dat het geluid van de reclameboodschap uit het binnenste van je hoofd komt.  Een klein apparaatje, bevestigd aan het raam, zorgt voor de trillingen, die slechts door de persoon, die zijn hoofd tegen het raam houdt, hoorbaar zijn.

Het project heet “Talking windows” (pratende vensters) en het baseert zich op het doorgeven van signalen via de botstructuur van de schedel.  Trillingen worden via de schedel naar de gehoorgang geleid, met een omleiding van het middenoor.  Tot op heden had de praktijk slechts een praktisch nut voor slechthorenden, wiens handicap te wijten was aan een slecht functionerende geluidsoverbrenging.
De daaruit ontstane reclamemogelijkheid werd verder ontwikkeld door BBDO Duitsland in opdracht van de zender Sky Deutschland.  De video zorgt nu al, in de testfase, voor controverse.  Het filmpje toont passagiers in een Duitse trein.  Bij het aanleunen van het hoofd tegen het raampje, vraagt een stem de Sky Go App te laden en op hun smartphone naar de geladen video’s te kijken. En zelfs de ‘geruststellende boodschap’ dat de geladen info automatisch zal verwijderd worden.

BBDO Deutschland ziet er geen graten is.  De eerste reacties in het openbaar vervoer in München en Aken waren positief.  En de mogelijkheden zijn onbeperkt: niet alleen voor reclame, maar ook voor muziek, gesprekken, nieuws, weerberichten enz…  Ook Google is geïnteresseerd.

Niet alleen worden we door de overheid van de geboorte tot de dood gevolgd maar zit de mogelijkheid er ook in dat ze onze hersenen willen binnendringen.  Een datakruisbank voor de hersenen.
Het woord “hersenspoeling” wordt dan een snel naderende werkelijkheid.   Een satelliet, een computer, wat technische snufjes laten ons dan allemaal aan de leiband lopen.  De geprogrammeerde mens.  Iets wat de EUSSR – en andere dictators – moet doen likkebaarden.

Florent Van Ertborn