Orlando di Lasso – Lagrime di San Pietro – Psalmi Davidis Poenitentiales

klassische-musikOrlando di Lasso (Mons, 1532 – München, 14 juni 1594) was een van de productiefste componisten aller tijden. Hij is ook bekend als Orlandus Lassus, Roland de Lassus of Roland de Lâtre.

Raoul de Lâtre was koorknaap aan de Sint-Nicolaaskerk te Bergen. De vice-koning van Sicilië nam de jongen, na toestemming van zijn ouders, mee naar Italië. Hij bleef daar onder de naam Orlando di Lasso tot 1550. Nadat hij de baard in de keel had gekregen werd hem een aanstelling in Parijs aangeboden. Vervolgens werd hij in 1553 kapelmeester van Sint Jan van Lateranen in Rome. Hij reisde door Frankrijk en Engeland en bleef in 1555 hangen in Antwerpen. Hier publiceerde hij zijn eerste vierstemmige madrigalen, gelijktijdig met de publicatie van zijn eerste vijfstemmige madrigalen in Venetië.

In 1556 benoemde hertog Albrecht V hem tot lid van de hofkapel te München, waarvan hij vier jaar later leider werd, en bleef dit tot zijn dood. Zijn laatste jaren werden gekenmerkt door melancholie, wellicht een gevolg van overmatig werken.

Di Lasso werd door tijdgenoten boven andere componisten gesteld, zoals blijkt uit bijnamen als Vorst der muziek en Belgische Orpheus. Hij is de grootmeester van het motet. Hij was bevriend met de Duitse kunstenaar Hans Mielich die motetten van di Lasso versierde.

Portraits d' Orlando di Lasso et de Hans Mielich, Mus. Ms. AI, folio 222. Droits réservés  BBS MDZ

Portret van Orlando di Lasso (l) en Hans Mielich (r) http://www.lavieb-aile.com/2015/05/autoportrait-de-hans-mielich-suite-le-mus-ms-a-i-et-ii.html

Orlando di Lasso schreef onder meer 53 vier- tot achtstemmige missen, 1250 twee- tot twaalfstemmige motetten, requiems, madrigalen, chansons en koorliederen.

In het voorwoord van zijn bundel Duitse liederen somt Lassus zijn oeuvre van wereldlijke liederen op: Franse chansons, Italiaanse madrigalen, Duitse en Nederlandse liederen. Die laatste zijn echter verloren gegaan.

Orlando di Lasso was het grootste deel van zijn muzikale loopbaan actief in München aan het hof van de Beierse hertogen. Bij hem vindt men alle facetten van het polyfone componeren van de Renaissance Nederlandse School (te begrijpen als componisten van de Lage Landen) en van de Venetianen terug. Zijn werken verklanken vooral bewogenheid en gevoeligheid.

München

Veel van zijn werken werden gedrukt en zijn in diverse uitgaven bewaard gebleven. De Bayerische Staatsbibliotheek te München bewaart handschriften en oude drukken van Di Lasso’s composities. Enkele van zijn bekendste composities zijn de Psalmi Davidis Poenitentiales (7 psalmen), de Lamentationes Hieremiae Prophetae (naar het Bijbelboek Klaagliederen), madrigalen op teksten uit de Canzoniere van Francesco Petrarca, en zijn zwanenzang, de Lagrime di San Pietro. Dirigent Philippe Herreweghe heeft veel werk van Di Lasso gedirigeerd.

 

12 reacties op “Orlando di Lasso – Lagrime di San Pietro – Psalmi Davidis Poenitentiales

  1. Prachtige muziek, zo beheerst en intiem gezongen door Collegium Vocale o.l.v. Herreweghe, een unieke dirigent.
    Ik meen bij “Lagrime di S. Pietro” gans links mevr. Verkinderen te herkennen; de echtgenote van, jawel, onze Guy Verhofstadt.
    (Een moderne variant van “De schone en het beest” dus).

    • Om er geen complexen en frustraties aan over te houden tracht Guy zich ook in het muzikale leven in te leven door in de EU barak te proberen de eerste viool te spelen, maar verder dan een drie stuivers opera geraakt hij niet.

        • Of de smartlap “Ik heb je duizendmaal bedrogen” tweestemmig met Hilde Vautmans”

  2. Om bij de muziek te blijven. In Bayreuth zijn de Nazi-Festspiele begonnen. Zoals gebruikelijk zijn talrijke Nazi groten uit Berlijn en München gekomen om zich in Wagners Tristan te verheugen.
    Zo is de toon in de media. Nochtans zijn sinds 70 jaar geen Nazis in uniform meer in Bayreuth gezien in plaats daarvan komen de voldemocraten, die het niet kunnen laten om na 70 jaar nog op nazis te jagen.
    Voor het overige : het gebouw is door Ludwig II van Beieren gebouwd en Wagner was al lang dood voor de eerste nazi opdook.

    In Duisburg is een ander muziekfestival stemmingsvol herdacht, namelijk de vijfde verjaardag van de catastrofe Love Parade. Een strafonderzoek tegen de verantwoordelijken is nog lang niet in zicht. Er waren 21 doden en niemand heeft de holocaust ontkend. Maar de schuldigen zijn geen rechtse, nationale of andere ongewenste groeperingen, daarom heeft de Staat geen interesse om de verantwoordelijken te vervolgen zoals burgemeester, de inrichters, de stadsdirecteur en bevelhebbers bij de politie.
    Dat heb je in democratieën : als de schuldigen partijvrienden hebben komt van strafvervolging niets in huis.

    • Zoals steeds, heeft onze Golfbrekersvriendin Anna, het wéér prachtig verwoord: Men kapt NOG STEEDS op een soort volk & ideëen die reeds lang verdwenen zijn, maar men mag geen woord van afkeer uiten tegenover volkeren die een GROTERE bedreiging vormen in onze tegenwoordige tijd (vermits zij reeds onder-ons leven, en niet-te-herkennen zijn aan een uniform).
      Daarbij komt nog dat die laatsten absoluut géén liefhebbers zijn van énig muzikaal soort. (tenzij het kattenmiauw van de muezzin)

    • Anna,
      Zeer belangrijk nieuws : zie citaat van de webstek Hartgeld rubriek : Deutschland :
      Neu: 2015-07-26:
      Allgemeine Themen:
      [7:15] Focus: Schock in Bayreuth: Angela Merkel bricht zusammen
      Demnach habe sich der Zwischenfall in einem Lokal in der ersten Pause von „Tristan und Isolde” ereignet. Während der Kaffeepause sei die Kanzlerin in Ohnmacht gefallen und von ihrem Stuhl gerutscht, so das Blatt weiter.
      Zie de sublieme commentaar van de moderator :
      “Überarbeitet, IM Erika? warum gehst du nicht endlich ins Exil?WE”(=einde citaat)
      Dit exil is in Paraguay!!
      Over dit Bayreuth festival zijn in de rubriek “Duitsland” ontluisterende commentaren over wat er van dit festival nog overblijft.
      Ik citeer :
      “Der Vollstrecker liebt Richard Wagner geht aber seit Jahren nicht mehr nach Bayreuth weil die Inszenierungen schlimmster ” Kulturbolschiwismus” sind und er nur noch das dummer Regietheater gibt statt interessanter Inszenierungen die vor allem “Werktoren” sein sollen und nicht auf Krawall um den linken Schreibern zu gefallen”(=einde citaat).
      De belangstelling smelt als sneeuw voor de zon :
      Ik citeer :
      “Und Karten für Bayreuth ( früher Warteliste bis zu 10 Jahre) gibt’s jetzt bei eBay zum fast regulären Preis) hier sieht man auch wie der Markt die Preise regelt.
      Früher konnte mal ne Bayreuthkarte für den zwei bis dreifachen Preis bei eBay verkaufen”(=einde citaat).
      Wat Duisburg betreft : Dit is een schoolvoorbeeld van situationele ethiek.
      Over de stand van zaken in februari 2014 :
      http://www.bbc.com/news/world-europe-26152045
      Een analyse(in het Nederlands) over wat er verkeerd ging:
      http://vorige.nrc.nl/article2588470.ece
      Men dient geen genie te zijn om te zien dat zoiets verkeerd moest aflopen.
      Gezien dat men toch altijd met “Den Dolf” voor de dag komt, kan de vraag gesteld worden of een dergelijk ramp toen mogelijk was geweest???

      • Niet lang nadat de pers kond had gemaakt dat geliefde Angela een kortsluiting had gehad, kwam er een persmededeling dat ze slechts een probleempje had met een stoel die weggeschoven was…. Heel de persmeute zit nu op vinkenslag! Wie was het al weer die men nog jaren “in leven gehouden” heeft omdat hij niet mocht sterven?

        • ‘t Schijnt dat Merkel van de stoel geschoven is. Merkel heeft niet onder die collaps geleden maar, tot ieders ontzetting, haar stoel. Zij stond onbeschadigd op maar de stoel heeft zich niet meer hersteld na de ontmoeting met de Kanzlerin. Wie aan de poten van de stoel gezaagd heeft werd tot op heden niet vrij gegeven.
          @ Lovenaar
          Volgens Wagner fans verstaat Merkel geen lap van kunst, opera en Wagner. Den Tristan is haar ‘gut gefallen’ zei ze na afloop. De fans spreken van een hondsmiserabel stuk dat in de buurt van een vervalsing komt.
          Richard draait zich intussen om in zijn graf.

  3. Voor mij veel te zware kost . Geef mij maar Eddy Wally , die begrijp ik tenminste

    • hoempapa hoempapa …. ik spring uit een fliegmachine , alleen al om jou te zien ……hoempapa hoempapa ..cherieeeee …cherieeeee , dat is duidelijke taal !!
      Orlando di Lasso met zijn psalmen en zijn lamentations met bijhorende zwanenzang , zijn geen feestelijke meezingers , ieder zijn goesting !

  4. Van de muziek naar de sport.
    Deze dagen wordt het grootste joodse sportevenement, de Macabi Olympische Spelen, gehouden in Berlijn.
    Daar waar de muziek van Wagner verboden is in Israël wordt er nu met trots op gewezen dat deze spelen gehouden worden in een bouwsel van de nazi’s. 2300 Atleten zakten af. Ze wezen er uitdrukkelijk op dat in 1936 slechts één Duitse joodse atlete, Helene Mayer, mocht deelnemen aan de toenmalige spelen. Er is niet bij vermeld of er al dan niet nog andere Duitse kandidaten waren om in de arena te treden. ‘t Zou kunnen vermits volgende joden medailles wonnen :
    Samuel Balter, goud, György Brödy goud, Miklos Sarkany goud, Karoly Karpati goud, Endre Kabos goud, Robert Fein goud, Irving Maretzky zilver, Gerard Blits brons, Helene Mayer zilver.

Reacties zijn gesloten.