Onze taal is een “verliesgevende operatie”

De bronafbeelding bekijken

De Vrije Universiteit Amsterdam (VU) stopt met het aanbieden van de bachelorstudie Nederlands. Door het gebrek aan animo is het een “verliesgevende operatie” aldus woordvoerder Wessel Agterhof in De Taalstaat. Vorig jaar vierde de universiteit nog het honderdjarig bestaan van de studie. (…)

Nochtans… Taalbeheersing Nederlandse studenten onvoldoende:
„Het is te gek voor woorden. Bij zo’n 50 tot 60 procent van de scripties en tentamens schort het aan het Nederlands. „Het vwo staat voor voorbereidend wetenschappelijk onderwiijs. Dan moet je toch kunnen schrijven?” (…)

Volgens een onderzoek van het Taalcentrum-VU onder 1.100 eerstejaars studenten beschikt één op de zes over een slechte schrijfvaardigheid. De VU wil studenten die een onvoldoende behalen voor de taaltoets voortaan verplichten een bijspijkercursus te volgen. (…)

Volgens een onderzoek van het Taalcentrum-VU onder 1.100 eerstejaars studenten beschikt één op de zes over een slechte schrijfvaardigheid. De VU wil studenten die een onvoldoende behalen voor de taaltoets voortaan verplichten een bijspijkercursus te volgen. (…)

In Vlaanderen ziet het er niet veel beter uit.

Ze kunnen niet meer schrijven, meneer
Professoren ergeren zich blauw aan taalfouten van studenten in examens
Examens vol spelfouten: heel wat docenten hoger onderwijs krijgen dezer dagen tenenkrullend proza van studenten te lezen. Sommigen pleiten ervoor om zware uitschuivers ook bij niet-taalvakken te bestraffen. “Al mag je je niet blind staren op spelling”, waarschuwen taalkundigen. (…)

De bronafbeelding bekijken

Dé oplossing… Je hoeft zelfs geen moeite meer te doen je eigen (?) taal onder de knie te krijgen. Mits betaling kan je beroep doen op een “redigeerservice”. Studenten van de Vrije Universiteit kunnen de eindversie van hun scriptie straks laten controleren op spel- en taalfouten.

Zoek de oolifand in de kaamer…

3 gedachten over “Onze taal is een “verliesgevende operatie”

  1. Citaat uit De Groene Amsterdammer van 29 januari 2019:
    “Nederlands is op school het saaiste vak, vinden middelbareschoolleerlingen (79 procent van de havisten, 67 procent van de vwo’ers). Het is oninteressant en makkelijk, blijkt uit recent onderzoek van de lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen. Veel leerlingen (47 en 64 procent) zien er het nut niet van in: Nederlands, dat kunnen ze toch al?”
    Vooral die laatste zin is om te gieren …

  2. Het Parool 24.02.2019.
    “De Tweede Kamer wil dat minister Van Engelshoven (Onderwijs) universiteiten dwingt om de studie Nederlands te blijven aanbieden. Omdat het niet langer rendabel is, stopt de Vrije Universiteit in Amsterdam met de studie. Maar de Kamer vindt het vak te belangrijk om die keuze aan universiteiten over te laten.”

Reacties zijn gesloten.