Luchtkastelen of toekomstmuziek?

Luchtkastelen of toekomstmuziek?

Vliegtuigen moeten in de toekomst met minder brandstof starten en pas op 10.000 m hoogte vol getankt worden.  Ook passagiers moeten tussen vliegtuigen kunnen overstappen.

Een internationaal onderzoeksteam heeft gedurende drie jaar een zgn. «Cruiser-Feeder«-concept voor de burgerluchtvaart uitgedokterd.
Dit voorziet dat lange afstandsvliegtuigen met een licht gevulde tank – bijgevolg met minder gewicht – starten en pas op 10.000 m hoogte vol getankt worden.  Volgens de onderzoekers is dit perfect realiseerbaar.  Daarbij moeten dan tankvliegtuigen ingezet worden.

“Opdat de tankvliegtuigen de verminderde CO2-uitstoot niet doen toenemen, zouden ze kerosine voor drie tot vijf lijnvliegtuigen meenemen en lokaal rondjes draaien.”

De vliegende tankstations zouden enerzijds ver genoeg van bewoonde gebieden moeten verwijderd blijven, anderzijds beschikbaar zijn in de buurt van de belangrijkste vliegroutes.  BV. voor trans-Atlantische vluchten zou de Atlantische Oceaan ten oosten van Canada en ten zuiden van Groenland gunstig zijn.  Volgens de berekeningen van de onderzoekers zou op deze manier ca. 20% kerosine gespaard kunnen worden.

Het tanken in de lucht heeft nog een ander voordeel.  Vluchten rond de wereld zouden ook tot de mogelijkheden behoren van kleinere vliegtuigen zonder tussenlandingen.  En de knooppunten van het internationale luchtverkeer worden hiermee minder belast.   Een bijkomend positief aspect is een vermindering van de geluidshinder op luchthaven, minder hinder voor omwonenden.   Technisch zou het perfect doenbaar zijn, zo zou de eerste fase van de studie aantonen.

Bij militaire operaties wordt dit al langer toegepast.

De tweede projectfase is iets verder gezocht.  De onderzoekers hebben een ‘luchtmetro’ voor ogen.  Reusachtige passagiersvliegtuigen zouden zonder tussenlanding verschillende keren rond de aarde kunnen vliegen en de nodige brandstof tijdens de vlucht door kleinere vliegtuigen geleverd krijgen.   In de toekomst zou zelfs een overdracht van bagage, afval en passagiers tussen vliegtuigen kunnen plaats vinden.
Negen Europese universiteiten en onderzoeksinrichtingen werken o.l.v. het Nederlands Nationaal Luchtvaart- en Ruimtevaart laboratorium samen aan het project.

Enkele kleine probleempjes moeten nog opgelost worden: moet de cockpitdeur open of gesloten blijven?  Krijgt de stewardess het opperbevel?   Wat als de passagiersoverdracht samen valt met de gebedstijden?  Enz…

20Min.onLine

3 thoughts on “Luchtkastelen of toekomstmuziek?

  1. Hoe die brandstofbesparing er komt versta ik niet, de kerosine moet hoe dan ook naar boven worden gebracht toch? Men zou beter verticaal opstijgende en landende vliegtuigen ontwerpen om de geluidshinder te beperken tot de luchthaven zelf ipv een gebied tot 30 km errond. Harrier straaljagers kunnen dat al 50 jaar.

    • Verticaal opstijgen vergt meer vermogen en veroorzaakt dus meer lawaai. De Harrier kan ongev. 30 sec. ‘hoveren’ en levert daarbij 120db, terwijl een gewone jet 100db. produceert.

  2. Volgens mij een compleet onzinverhaal.
    Laat ze eerst hun co-piloten maar eens door de mangel halen…

Reacties zijn gesloten.