In de brievenbus: NMBS-stal

MM900285281[1]In ‘Het Laatste Nieuws’ van weekend 7 en 8 februari 2015 verscheen een uitzonderlijk artikel over de NMBS-stal. Een verplichte lectuur.

‘Midi Station’: een chique lounge-brasserie. Is geen hippe naam voor de personeelskantine maar een trendy restaurant. Voor 60 euro een wildmenu met alles erbij en nadien kan je in het rokerssalon een Cubaanse sigaar uitkiezen uit de kaart.

‘Midi Station’ wordt uitgebaat door ‘Euro Immo Star’ geleid door de gepensioneerde NMBS-directeur Leo Pardon, die ooit werkte op het kabinet van Willy Claes (sp.a). ‘Euro Immo Star’ is dan weer een dochterbedrijf van ‘Eurostation‘ dat wordt geleid door Herwig Persoons (ook sp.a).

‘Eurostation’ is op haar beurt een vastgoeddochter van de vroegere NMBS-Holding waar Jannie Haek (sp.a) en Jean-Claude Fontinoy, vertrouwelingen van respectievelijk Johan Vande Lanotte (sp.a) en Didier Reynders (MR) die de plak zwaaiden tot de Holding vorig jaar opging in de ‘NMBS’.

Intussen is Jannie Haek (sp.a) de baas van ons allergekende Gokinstituut (euro-millions, Subito, Lotto, enz….) geworden met een jaarsalaris van 329.000 euro!

De NMBS-groep telt naar schatting 70 à 80 filialen. De BWR (‘Brussels Wood Renewable’ is een dochterbedrijf van infrastructuurbeheerder Infrabel) dat dwarsliggers wil recycleren tot houtpellets. ‘De Morgen’ bracht al aan het licht dat BWR in haar 7-jarig bestaan nog geen enkele balkje heeft verhakseld.

Dan heb je ook nog een zeer dure eigen ziekenkas, de ‘Kas der Geneeskundige Verzorging’ (KGV). Het afschaffen van de KGV zou al direct een besparing betekenen van 18 miljoen euro.

En wat verdient men zoal bij de NMBS dat een waterhoofd heeft?

– De NMBS als firma had 150 topambtenaren voor 20.000 personeelsleden.                  – Infrabel had 150 topmensen voor 12.000 personeelsleden en de Holding zelf had 200 topambtenaren voor amper 5000 mensen.                                                                       – Dus 500 topfuncties in totaal. Absolute waanzin . Veel van die mensen zijn louter op politieke basis bevorderd.

Er zijn dienstchefs, dat is een rang hoger dan afdelingschef, met amper 2 (twee!) personeelsleden. De topkaderleden vangen 200.000 euro bruto per jaar! 500 topkaders die samen 100 miljoen euro binnenrijven! Welke privé onderneming kan zich dat veroorloven en moet dan nog winst maken om te overleven!

Dat zijn de ‘Belgische Spoorwegen’. Een corrupte massa van de PS en sp.a. en niet vergeten dat vakbondsafgevaardigden ook rijkelijk betaald worden door de NMBS en dit voor stakingen te organiseren om nog meer te bekomen!!!
Minister Galant is naar eigen zeggen geschrokken van de ”gigantische verspilling” van de spoorwegen. Ze weet hoogstwaarschijnlijk niet aan wat eerst beginnen om de boel uit te mesten, en beter te laten functioneren, laat staan winst maken. Margareth Thatcher te hulp vragen?
En vul verder maar aan.

Dank aan Frans P. voor de inzending

3 gedachten over “In de brievenbus: NMBS-stal

  1. Spoorwegen lijken mij in vele landen een probleem: in het VK zijn ze geprivatiseerd, met als gevolg onbetaalbare tickets; je hebt de indruk dat je de trein KOOPT ipv hem gewoon te gebruiken. In de VS ook privé, maar niemand gebruikt hem. In India hangen ze meer OP de trein dan erin. In Japan moet je er door het personeel ingeperst worden, enz enz.
    Oplossing: iedereen met de auto zoals in de VS, of bedrijven en kantoren meer spreiden over het land ipv alles te concentreren in een paar grote steden.

  2. NMBS staat het zelfde scenario als SABENA te wachten. Ik dacht dat ook Freddy Van Gaever deze mening was toegedaan. Ik ben dus in goed gezelschap.

  3. Die Welt gaf de Duitse treinreizigers een goede raad die ook bij ons navolging verdient.
    De treinreizigers zoeken zich de dag na de staking een gemoedelijke plaats in eerste klas uit. Ze wachten vol verwachting op de controleur die naar hun ticket vraagt. Hij krijgt als antwoord : gisteren jullie, vandaag ik. Vandaag staak ik. Als hij dreigt dat niet alleen het ticket moet betaald worden maar eveneens een toeslag, is het antwoord eenvoudig : leg hem de door de staking ontstane kosten en ongemakken, taxi, huurwagen, tijdverlies, gemiste afspraken voor en van die kosten mag hij het treinticket en toeslag in mindering brengen.
    Als iedereen eensgezind is lijkt me ‘de klant staakt’ geen onmogelijke actie.

Reacties zijn gesloten.