Goed Geweten-keurmerk… Goed voor Multinationals

Afbeeldingsresultaat voor msc fish

U kent het MSC-keurmerk op het visaanbod in de supermarkt? U bent ervan overtuigd volgens het ecologisch evangelie vis te kopen en eten? Tja. Een goed gedacht en een kurken ziel… en ge drijft boven, meende ons moeder.

Het MSC-label veroorzaakt – zo blijkt uit dit artikel- geen bewijsbare ecologische verbetering. Het heeft daarnaast geen oog voor de sociaal economische duurzaamheid van visserij-gemeenschappen. Terwijl juist het duurzaam voortbestaan van vissers in Nederland, Belgie en Duitsland onder druk staat door de klimaatlobby.

Die lobby heeft weer de zelfde financiers als MSC en machtige steunpilaren van het World Economic Forum! Dus wat kan dan de werkelijke bedoeling zijn van de sponsoren van dit blauwe deugmerkje, dat 2019 al 26 miljoen Britse ponden omzette? Een kleine 80 procent van MSC-omzet komt uit geld dat de vishandel betaalt om dat labeltje op een vispakje te mogen plakken. Lees verder…