Berlijn, de verloren stad (7)

De bronafbeelding bekijkenBerlijn, bolwerk van de autodiefstallen
Nergens in Duitsland worden zo veel auto’s gestolen als in en rond rond de hoofdstad.
Dikwijls worden de auto’s zelfs door de toekomstige klanten “besteld”, die vervolgens volgens de opdracht gestolen worden.  Met dank aan de open grenzen, die de EU mogelijk gemaakt heeft.

In de verzekeringsstatistieken van de Deutsche Versicherungswirtschaft (GDV) staat de regio Berlijn-Brandenburg aan de top der autodiefstallen van alle Duitse grote steden. Brandenburg heeft op zich het grootste aantal diefstallen allerhande. In 2017 werden er in Berlijn 3355 personenwagens gestolen, m.a.w. 3.6 van de 1000 voor de omniumverzekerde auto’s. Ter vergelijking: gemiddeld in Merkelland 0.5, in Beieren en Baden-Württemberg slechts 0.1.
De omgeving, Brandenburg, deed het ook niet slecht met 2513 autodiefstallen, goed voor 1.4 per 1000 auto’s. De waarde lag gemiddeld op 14.900 euro per gestolen wagen; in heel de Bundesrepublik werd gemiddeld 18.500 euro per gestolen wagen opgetekend.  Let wel, deze cijfers hebben slechts betrekking met omniumverzekerde wagens.
Het Bundeskriminalamt (BKA) toonde vergelijkbare cijfers. Autodiefstallen scheerden vooral in de grote steden Berlijn en Hamburg hoge toppen. Opmerkelijk is het verschil tussen West- en Oost-Duitsland: in het oosten worden opvallend meer auto’s gestolen dan in de rest van Duitsland.

Berlijn en omgeving bieden voor criminelen ideale “werk”omstandigheden: de Poolse grens aan de Oder is binnen 60 minuten te bereiken en Berlijn biedt nu eenmaal niet alleen de gelegenheid maar ook een onuitputtelijke voorraad aan wagens. De voorkeur gaat duidelijk naar Duitse en Japanse klassewagens, naar dure 4 X 4’s en soortgelijke terreinwagens. Kortom, wie graag een koopje op de kop tikt, kan zich tot een “automakelaar” wenden die vervolgens zijn straattroepen erop uit stuurt om het verlangde voertuig “op te halen”. Ook oudere voertuigen ontsnappen niet aan de “vrije markt” initiatieven, want die kunnen gefileerd in de vorm van losse onderdelen aan de man gebracht worden.
De daders zijn meestal lid van Oost-Europese bendes, die onder elkaar een goed draaiend netwerk ontwikkeld hebben. Zo zal bv. een koerier de gestolen auto richting Polen rijden, ergens bei Nacht un Nebel op, resp. in, een vrachtwagen laden en vervolgens de grens oversteken. De klanten wonen in Oost-Europa, in de de Balkan, in het M.O. en Noord-Afrika.
Hoewel de Berlijnse en Brandenburgse politie rekent op samenwerking met collega’s in Polen en andere Oost-Europese landen valt het succes eerder tegen. Als er al eens een gestolen wagen teruggevonden wordt, dan wordt dit breed uitgesmeerd in de media. Goed voor minder dan 10%. Aan de onopgeloste 90% wordt geen aandacht besteed. Als een wagen gestolen werd, dan rijdt er naar alle waarschijnlijkheid iemand mee rond in het buitenland.

De politie in Berlijn-Brandenburg kon tot op heden slechts “verdachtsonafhankelijk”, dus niet stigmatiserend, controleren binnen een 30 km corridor langs de rivieren Oder en Neiße. Nu zou er in Brandenburg een wetsvoorstel voorliggen dat dit op alle gewestwegen zou mogelijk maken. Deze maand zal de gewestregering zich hierover beraden. Het probleem wordt eerder aarzelend aangepakt daar de autodieven steeds agressiever worden. Bv. een 29 jarige Pool stond in de lente van dit jaar voor de rechtbank voor poging tot moord en zware bendediefstallen; hij kreeg een gevangenisstraf van 11,5 jaar. Een Berlijnse politieagent kwam bijna om toen hij bij een vluchtpoging met een gestolen wagen 70 m meegesleurd werd. (…)

Ter illustratie onderstaande video uit 2013: