Abou profiteur…

… doet waar hij goed in is: zichzelf in de schijnwerpers plaatsen en de boel op stelten zetten

Picture

Abou Jahjah bindt strijd aan tegen “racistische” Zwarte Piet

Afbeelding weergeven op TwitterAfbeelding weergeven op Twitter

‘t Scheldt doet een suggestie:

Wilt u meer weten?  Neem een kijkje bij Movement.  Met de ondertitel zijn wij het roerend eens “It’s time to move”.  We zullen helpen inpakken!  Lees ook de reacties.

FVE

8 reacties op “Abou profiteur…

  1. Wat me een beetje tegenstaat aan de verdedigers van Zwarte Piet is de onjuiste voorstelling van Piet’s zwartheid. Deze zou volgens sommingen onder hen te wijten zijn aan Piet’s schouwverkeer. Kul dus, Sint Niklaas daalt en klimt door dezelfde schouwen als zijn knechtje en blijft dus, zoals eenieder kan vaststellen, hemels wit en Dash heeft daar niets mee te maken.
    Toen ik jong was – en dat was voor het sluipend pocodenken – werd ons voorgehouden dat Zwarte Piet een Moor was. Moren waren Arabische of Berberse inwoners van Spanje. Piet’s kleurtje is dus genetisch bepaald en niet het gevolg van zijn beroepsactiviteiten.

    • Uitleg van het protestantisme.
      Sint Niklaas en de beenhouwer, die zijn zwarte Piert werd, waren Byzantijnen uit de voor-islamietische tijd. De beenhouwer had zo’n berouw over de moord op de drie kinderen, zodat hij zijn diensten aanbood aan de sint om zijn wandaad min of meer goed te maken door samen met de sint geschenken uit te delen aan de kinderen. Piet kroop door de schouw en de sint bleef op zijn witte schimmel.
      In Nederland is de sint vergezeld van een hele hoop Pieten, in Vlaanderen was er maar één. Die vroeger, voor die zwarte schmink artikelen op de markt verschenen, werd bruin gemaakt doormiddel van een kurken stop, onze Vlaamse zwarte Piet zag er dus lange tijd helemaal niet egaal zwart uit, maar eerder niet egaal bruin.

        • Ik denk dat elke Vlaming de door mij beschreven versie kent. Sinds St Nikolaas uit de lijst van heiligen werd geschrapt onderging het gebeuren rond de goedheiligman veranderingen en ja de invloed van uit Nederland liet zich merken waardoor de sint nog meer ontheiligd werd.

          Voor het overige weet ik niet wat poco is, maar uit de zin leidt ik af dat poco denken iets is waarbij je een oude leer of traditie over boord gooit, om een aangepaste, moderne uitvoering aan te nemen.
          Ik gun je wat je in je prille jeugd werd voorgehouden, zoals ik mij de versie gun die mij vanaf mijn prille jeugd werd voorgehouden.

        • Nu Walter en Zeger mij het woord poco verklaarde, heb ik de indruk dat u vond dat de oudste versie van St Niklaas een politiek correcte aanpassing was, die u dus volkomen vreemd is en aversie oproept. Maar feiten zijn feiten en laat ons zeggen dat het protestantisme er een poco denken van maakte, omdat het niets meer met die duivelse katholieken te maken wilde hebben.
          Rond de grote kindervriend, Nicolaas van Myra, zijn vele legenden verweven. Zo bracht hij de drie jongens die vermoord werden door de herbergier/slager, en door diezelfde in pekel werden gelegd om het vlees te verkopen, weer tot leven. Zijn leven hangt aan elkaar van legenden en goedheid. Na zijn dood op 6 december 342, greep zijn verering snel om zich heen en in de dertiende eeuw kreeg hij zijn feestdag. Niet op 5 december zoals in Nederland maar op 6 dag van zijn overlijden. Oude gebruiken werden door de katholieke kerk niet om zeep geholpen, maar ingebed in katholieke tradities. De witte schimmel van de sint verwijst naar het paard van Odin, Sleipnir, een mythe die hier nog leefde en waarvan de mensen dachten dat Sleipnir door de lucht kon zweven. Daarom loopt de sint zijn paard ook over de daken. Hij woonde niet in Spanje maar ging daar lekkers halen vooral appelsienen en met dat paard dat geen hindernissen kende, kwam hij tot hier.
          Het protestantisme verwierp de katholieke heiligenverering en daarom ging de sint in Nederland een ander leven leiden. Zo stond bijvoorbeeld Delft in 1600 niet langer toe om op zijn feestdag een markt te houden, zoals gebruikelijk was.
          Stilaan nam Vlaanderen, Nederlandse gebruiken over. Sinds 1993 komt hij ook per schip toe in Antwerpen en het kruis verdween van zijn mijter omdat wij toch maar niet meer herinnerd zouden worden aan zijn katholieke verleden.

          • Ja, maar de Nederlandse protestantse sint heeft wel nog een kruis op zijn mijter, hoor…

  2. Ik heb mijn geloof in Sinterklaas verloren , maar niet in “zwarte Piet” die zag ik elke dag toen ik nog in Belgie woonde !

Reacties zijn gesloten.